لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین وزیر دفاع روسیه را برکنار کرد


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، و سرگی شویگو، وزیر دفاع برکنار شدۀ روسیه
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، و سرگی شویگو، وزیر دفاع برکنار شدۀ روسیه

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز یکشنبه ۱۲ می (۲۳ ثور) در یک تغییر بزرگ در رهبری نظامی،‌ سرگی شویگو، وزیر دفاع آن کشور، را از سمت‌اش برکنار کرد.

شویگو پس از گذشت بیش از دو سال از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین از سمت وزارت دفاع کشورش برکنار شده است.

پوتین به تاریخ هفتم می، پنجمین دور ریاست جمهوری‌اش را در کرملین آغاز کرد و برای شش سال دیگر کنترول روسیه را در دست گرفت.

مجلس سنای روسیه فهرستی از نامزدان وزیران را فراهم کرد و پوتین از میان آنان، اندری بلوسف، یک اقتصاددان، را برگزید.

وزارت دفاع روسیه با نشر اعلامیه‌ای از قول دیمیتری پسکوف،‌ سخنگوی کرملین، گفته است:‌ ''وزارت دفاع باید به طور کامل آمادهٔ‌ پذیرش نوآوری، ایجاد همه مفکوره‌های پیشرفته و ایجاد شرایط برای رقابت اقتصادی باشد.''

پسکوف در این اعلامیه همچنین گفته است: ''میدان جنگ را هرکسی برنده می‌شود که آمادهٔ پذیرش ابتکارات باشد."

کرملین در مورد زمان این تصمیم گفت که این وزارت نیاز به اقدامات ''خلاقانه'' دارد. پسکوف افزود که پوتین احتمالاً به همین دلیل با نامزدی اندری بلوسف موافقت کرده است.

بلوسوف که سابقه نظامی ندارد، یکی از تاثیرگذارترین مشاوران اقتصادی پوتین در یک دهه گذشته بوده است.

این تغییر در یک لحظه حساس منازعه میان روسیه و اکراین در حالی صورت گرفته است که نیروهای روسیه در شرق اوکراین پیشروی داشته و عملیات گسترده نظامی را در مناطق شمال‌شرق اوکراین راه اندازی کرده‌ اند.

با وجود یک سلسله شکست‌های نظامی در سال نخست تهاجم نظامی روسیه در اوکراین از جمله شکست در تصرف کیف، پایتخت اوکراین و عقب‌نشینی از مناطق خارکیف و جنوب خرسون،‌ پوتین تا این حال در کنار شویگو ایستاده شد.

پوتین حتا زمانی از شویگو حمایت کرد که ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، سال گذشته یک شورش خشونت‌آمیز را رهبری کرد و خواهان برکناری شویگو شد.

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، گفته است که در جریان تهاجم نظامی روسیه در اوکراین،‌ نیروی‌های روسیه تحت رهبری شویگو متحمل بیش از ۳۳۵ هزار تلفات شده‌ اند.

شاپس درصفحهٔ ایکس خود نوشته است: ''روسیه به وزیر دفاعی نیاز دارد که این میراث فاجعه‌بار [تهاجم نظامی روسیه در اوکراین] را از بین ببرد'' و به جنگ در اوکراین پایان دهد.

شویگو، ۶۸ ساله، در سال ۲۰۱۲ به حیث وزیر دفاع روسیه گماشته شد شد. او پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، برای چندین دهه در سیاست روسیه دخیل بود. حضور شویگو در قدرت سیاسی مسکو حتا به پیش از به قدرت رسیدن پوتین بر می‌گردد.

قبل از اینکه روسیه تهاجم نظامی تمام عیار خود را در فبروری ۲۰۲۲ بر اوکراین راه اندازی کند، شویگو یکی از با اعتماد‌ترین افراد پوتین پنداشته می‌شد.

گروه

XS
SM
MD
LG