لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین دستۀ طیاره های روسی از سوریه بیرون شد


شورای امنیت ملل متحد از تمایل برای حل بحران سوریه خبر داده است.
شورای امنیت ملل متحد از تمایل برای حل بحران سوریه خبر داده است.

وزارت دفاع روسیه خبر داد که نخستن دستۀ طیاره های جنگی روسیه روز سه شنبه از سوریه بیرون کشیده شد، این اقدام درست یک روز پس از آن صورت می گیرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور داد که بخش عمدۀ نیروهای روس باید سوریه را ترک کنند.

اسماعیل گاسپر مارتینز سفیر انگلولا در ملل متحد که ریاست دوره یی شورای امنیت آن سازمان را به عهده دارد گفت که اقدام روسیه و راه اندازی گفتگوهای صلح در ژنیو به این مفهوم است که تمایل در شورای امنیت ملل متحد برای "نتیجۀ بیشتر مثبت" وجود دارد.

در همین حال باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده روز دو شنبه در تماس تلیفونی با ولادیمیر پوتین در مورد خروج سربازان روسی از سوریه و نحوۀ پیشبرد مذاکرات سیاسی برای حل بحران سوریه صحبت کرده است.

در وبسایت کرملین نگاشته شده است که آقای پوتین در مکالمۀ تلیفونی با بشارالاسد رئیس جمهور سوریه نیز از توافق اش برای خروج "بخش عمدۀ" نیروهای هوایی روسیه که اکنون در سوریه فعالیت دارند، خبر داده است.

دفتر ریاست جمهوری سوریه خبر داده است که رئیس جمهور بشارالاسد با تصمیم روسیه توافق کرده است، اما گفته شده است که روسیه به سوریه وعده سپرده است که واحدهای منتظرۀ هوایی روسیه که در اواخر سپتمبر وارد سوریه شدند، در طرح خروج شامل نیستند.

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفته است که نیروهای روس به خاطری از سوریه بیرون می شوند که به گفتۀ وی اکنون همه "تمایل سیاسی" داشته و "خصومت رو به اختتام" است.

مخالفان حکومت سوریه نیز از تصمیم روسیه استقبال محتاطانه کرده اند. سخنگوی مخالفان رژیم اسد گفته اند که تصمیم خروج قوای روسی از سوریه مثبت است، اما به گفتۀ وی باید شاهد اقدام عملی آن بود.با اینحال، یک مقام امریکایی که نخواست نامش گرفته شود به صدای امریکا گفت که تا کنون نشانۀ از آماده‌گی نیروهای روسی برای خروج از سوریه دیده نمی شود.

XS
SM
MD
LG