لینک های دسترسی

Breaking News

مسکو: پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای با امریکا تمدید شود 


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه امروز ۱۶ اکتوبر (۲۵ میزان) پیشنهاد کرد تا پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای با ایالات متحده، بدون هیچ گونه شرایطی، برای یک سال دیگر تمدید شود.

پیمان " آغاز جدید" که داشتن کلاهک‌های هسته‌ای فعال برای هر کدام، امریکا و روسیه، را به ۱۵۵۰ محدود می‌سازد در سال ۲۰۱۰ امضا شده و در سال ۲۰۱۱ قابل اجرا شد، در ماه فبروری سال آینده منقضی می‌شود.

بر اساس بیانیهٔ کرملین، آقای پوتین گفت: "من یک پیشنهاد دارم و آن این است که توافق فعلی بدون کدام پیش‌شرط برای حد اقل یک سال دیگر تمدید شود تا برای مذاکرات قابل توجه، زمینه مساعد گردد."

ایالات متحده در اوایل هفتهٔ جاری گفت که برای تمدید پیمان آغاز جدید با روسیه در اصول توافق کرده است.

ادارهٔ‌ رییس جمهور ترمپ نیز به تمدید این پیمان تمایل نشان داده است.

رییس جمهور پوتین گفته است که امیدوار است این توافق منقضی نشود.

در این حال، سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه گفته است که مسکو طرفدار تمدید پنج سالهٔ توافق فعلی بدون هر گونه شرایط است و در ضمن آماده است روی یک توافق جدید با امریکایی‌ها کار کند.

او افزود که مسکو پیشنهادات اش را به واشنگتن تسلیم داده است‌، اما ایالات متحده پیشنهادات خود را ارایه کرده است؛ پیشنهاداتی که واشنگتن آنرا برای تمدید توافق آغاز جدید لازمی می‌داند.

ایالات متحده گفته است که تدابیر شفافیت و تایید تسلیحات در این پیمان باید بهبود یابد و هر پیمان آینده باید چند جانبه باشد و به چین نیز در آن جا داده شود.

بر اساس معلومات انستتیوت بین المللی تحقیقات صلح ستاکهلم، ایالات متحده و روسیه بیش از ۹۰ درصد تسلیحات هسته‌ای جهان را دارند.

XS
SM
MD
LG