لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین: به ایران سیستم پیشرفتهٔ ماهواره‌ای نمی‌دهیم


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گزارش یک رسانهٔ امریکایی را رد کرد که در آن گفته شده بود روسیه قصد دارد به ایران سیستم ماهواره‌ای پیشرفته بدهد.

روزنامهٔ واشنگتن پوست روز پنجشنبه ۱۰ جون گزارش داده بود كه مسكو می‌خواهد ماهواره "کنوپوس وی" را که مجهز با دوربین‌های قوی است به ایران بفروشد تا این کشور بتواند تاسیسات دشمنان خود در شرق میانه را بخوبی نظارت کند.

اما آقای پوتین روز جمعه ۱۱ جون (۲۱ جوزا‌) در مصاحبه با شبکه ان بی سی نیوز با "فضول" خواندن این مطلب گفت:"ما با ایران برنامه های همکاری از جمله همکاری های نظامی و تخنیکی داریم."

رییس جمهور روسیه علاوه کرد: "این فقط یک خبر جعلی است. حداقل من چیزی در مورد این نوع چیزها نمی دانم، کسانی که در مورد آن صحبت می‌کنند احتمالاً در مورد آن اطلاعات بیشتری دارند. این فقط مزخرف است، فضول."

واشنگتن پوست به نقل از شماری مقامات فعلی و پیشین امریکا و شرق میانه نوشته بود که پرتاب ماهواره ممکن ظرف چند ماه اتفاق بیفتد و خرید آن در نتیجهٔ مذاکرات گسترده‌ای مقامات ارشد نظامی ایران و روسیه به میان آمده است.

در گزارش آمده است اگرچه این ماهواره توانایی‌های ماهواره‌های امریكایی را ندارد، اما می تواند پایگاه‌های اسراییل و نیروهای امریکایی در عراق را نظارت کند.

ایران با بسیاری از کشورهای منطقه از جمله اسراییل رابطهٔ پرتنش دارد و این کشورها نگران اند که ایران ممکن اطلاعات بدست آمده توسط این ماهواره را با متحدین خود در یمن، عراق و لبنان شریک سازد.

براساس گزارش این روزنامه، ماهواره ممکن از روسیه پرتاب شود، اما اداره آن از تاسیسات در نزدیکی شهر کرج ایران صورت خواهد گرفت.

این خبر در حالی به نشر می‌رسد که روسیه در محراق توجه نشست هفت اقتصاد بزرگ جهان یا گروه جی-۷ قرار دارد که دیروز آغاز شد و پس از این نشست و نشست سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل، جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده عازم ژنیو خواهد شد تا با رییس جمهور پوتین دیدار کند.

XS
SM
MD
LG