لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین:‌ روسیه در تلاش ایجاد رابطه با طالبان است


تصویر از آرشیف صدای امریکا
تصویر از آرشیف صدای امریکا

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز سه شنبه ۲۸ جون (هفتم سرطان) گفت که کشورش تلاش می‌کند با گروه طالبان در افغانستان رابطه ایجاد کند و به گفتۀ وی مسکو می‌خواهد همه گروه‌های قومی در ادارهٔ افغانستان سهم داشته باشند.

آقای پوتین این مطلب را پس از سفر به دوشنبه و دیدار با امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان بیان کرد. پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، این نخستین بار است که ولادیمیر پوتین به خارج از کشورش سفر کرده است.

تاجیکستان که میزبان یک پایگاه نظامی روسیه است، مرز طولانی با افغانستان دارد و نگران است که افراطگرایی اسلامی به قلمرو آن کشور نفوذ کند.

رییس جمهور پوتین گفت:‌‌ "ما هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهیم تا اوضاع در آن کشور [افغانستان] عادی شود. ما قصد داریم تا با نیرو‌های سیاسی که بر اوضاع کنترول دارند، رابطه بر قرار کنیم."

رییس جمهور روسیه همچنین گفت که کشورش تلاش می‌کند تا همه اقوام در افغانستان در ادارهٔ آن کشور مشارکت مناسب داشته باشند.

باوجودیکه روسیه هنوز هم گروه طالبان را منحیث یک سازمان تروریستی قلمداد می کند، نماینده‌های طالبان در مسکو حضور دارند و هیات طالبان اخیراََ‌ در مجمع بین المللی اقتصاد (‌International Economic Forum) در شهر سنت پیترسبرگ روسیه شرکت کرد.

با وجودیکه گروه طالبان در اگست ۲۰۲۱ برای بار دوم بر افغانستان مسلط شد، تا حال هیچ کشوری به شمول پاکستان که حامی عمدهٔ این گروه تلقی می‌شود، ادارهٔ سرپرست این گروه را به رسمیت نشاخته است.

نقض حقوق بشر، تخطی از حقوق زنان، اتهام کشتار‌های قوای امنیتی حکومت پیشین، عدم تشکیل حکومت فراگیر و حفظ رابطهٔ طالبان با گروه‌های تروریستی به شمول القاعده، از جمله عوامل عمده‌ای است که جامعه بین المللی تا حال ادارهٔ سرپرست این گروه را به رسمیت نشناخته است.

اما گروه طالبان همواره اتهام نقض حقوق بشر و داشتن رابطه با گروه‌های تروریستی را رد کرده و گفته است که به هیچ فرد و یا گروهی اجازه نخواهد داد تا از قلمرو افغانستان بر ضد سایر کشورها استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG