لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین خواهان روابط "دوستانه" با ادارۀ ترمپ است


لحن سخنرانی امسال رئیس جمهور روسیه در برابر غرب به خصوص امریکا، شدید نبود
لحن سخنرانی امسال رئیس جمهور روسیه در برابر غرب به خصوص امریکا، شدید نبود

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پنجشنبه گفت که کشورش می خواهد تا با ادارۀ جدید ایالات متحده روابط دوستانه داشته باشد، نه خصمانه.

اظهارات غیر منتظرۀ آقای پوتین در جریان سخنرانی سالانه اش برای مردم آن کشور بیان شد.

سخنرانی های مشابه آقای پوتین در گذشته بیشتر کشور های غربی به خصوص ایالات متحده را مورد انتقاد قرار می داد، اما سخنرانی امسال وی بیشتر به مسایل داخلی، اجتماعی و اقتصادی روسیه متمرکز بود.

آقای پوتین خطاب به جمع از نخبگان سیاسی کشورش گفت "نمی خواهیم با هیچ کسی در تقابل باشیم. به چنین چیزی نیاز نداریم. هیچگاهی در صدد خصومت نبوده ایم و حال هم نیستیم. ما به دوستان نیاز داریم".

آقای پوتین همچنین گفت که مسکو آمادۀ همکاری با ادارۀ جدید ایالات متحده می باشد و تاکید کرد که مسکور سهم خود را برای تامین امنیت بین المللی ادا کرده است.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که هر گونه همکاری میان واشنگتن و مسکو، منفعت دو جانبه و منصفانه را در بر خواهد داشت.

پوتین در گذشته نیز ابراز امیدواری کرده بود تا با روی کار آمدن دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، روابط میان امریکا و روسیه بهبود یابد.

شماری از تحلیلگران سیاسی می گویند که رئیس جمهور روسیه تا مراسم تحلیف آقای ترمپ در بیستم ماه جنوری ۲۰۱۷، از گفتار و لحن ضد کشور های غربی به خصوص ایالات متحده، اجتناب خواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد تا واشنگتن و مسکو در راستای مبارزه بر ضد دهشت افگنی جهانی، وجه مشترک پیدا کنند.

به باور تحلیلگران، اشارۀ آقای پوتین به سوریه می باشد، کشوریکه مسکو از بشار الاسد، رئیس جمهور آن، حمایت می کند و ایالات متحده از شورشیان مخالف اسد پیشتیبانی می کند.

روسیه ابراز امیدواری کرده تا ترمپ به آن کشور اجازه دهد تا در سوریه دست باز تر داشته باشد و در مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش میان ایالات متحده و روسیه، همکاری های نظامی بر قرار گردد.

با آن که لحن گفتار رئیس جمهور روسیه در برابر کشور های غربی در مقایسه با گذشته نرم تر بوده، اما آقای پوتین به وضاحت گفت که آن کشور به خاطر تامین منافع خود، ایستادگی خواهد کرد.

در عین حال، آقای پوتین گفته های را که گویا روسیه در امور انتخابات سایر کشور ها مداخله می کند، آنرا یک "افسانه" خواند و تاکید کرد که مسکو می خواهد به صورت مستقل در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرد.

آقای پوتین گفت " می خواهیم تا آیندۀ خود را بدون مشورۀ کسی دیگری بسازیم".

در جریان سخنرانی سالانه اش، آقای پوتین همچنین تاکید کرد که روسیه برای بهبود و بلند بردن سطح زندگی به شمول معارف و صحت در آن کشور تلاش خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG