لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین به گوتیرش گفته که هنوز به پایان منازعهٔ اوکراین از طریق مذاکره 'امیدوار' است


 ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، هنگام ملاقات با انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، در مسکو
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، هنگام ملاقات با انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، در مسکو

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز سه شنبه ۲۶ اپریل (ششم ثور) در دیدار با انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد در مسکو گفته است که هنوز هم امیدوار است منازعهٔ اوکراین از طریق مذاکرات پایان یابد.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که رییس جمهور پوتین به انتونیو گوتیرش گفته است که "با وجود ادامهٔ عملیات نظامی، ما هنوز هم امیدواریم که از طریق دپلوماتیک به توافق دست یابیم...ما مذاکره می کنیم؛ [گفتگو‌ها را] رد نمی کنیم."

پوتین در جریان ملاقات‌اش با منشی عمومی ملل متحد همچنین گفت که تلاش‌ها برای گفتگو‌ها با اوکراین به دلیلی از مسیر خود منحرف شده است که قوای کشورش متهم به ارتکاب قساوت در شهر بوچا واقع در حومۀ کیف، پایتخت اوکراین، شده است.

رییس جمهور پوتین همچنین گفته است که اقدام "تحریک آمیز" در شهر بوچا صورت گرفته است که به گفتهٔ او "اردوی روسیه با آن هیچ سر و کاری نداشت. ما می دانیم که [اقدام] تحریک آمیز را چه کسی با چه وسایلی آماده ساخت و چه گونه افرادی بالای آن کار کرد."

بر اساس گزارش فرانس پرس،‌ اوکراین به خاطر ختم تهاجم روسیه در آن کشور خواهان یک توافق بین المللی شده بود که سایر کشور‌ها امنیت آنرا تضمین کنند. در عوض، کیف به پیمان ناتو نخواهد پیوست؛ میزبان نظامیان خارجی نخواهد شد؛ کشور بی‌طرف بدون سلاح هسته‌ای می شود.

مذاکرات میان مقام‌های روسیه و اوکراین پس از آن متوقف شد که اجساد غیرنظامیان در شهرک بوچا واقع در نزدیکی کیف پیدا شد،‌ منطقه‌ای که قبلاََ در کنترول قوای روسیه قرار داشت.

بر اساس این گزارش،‌ رییس جمهور روسیه به انتونیو گوتیرش همچنین گفته است او در مورد نگرانی‌های منشی عمومی ملل متحد از عملیات نظامی روسیه در اوکراین آگاهی دارد و آماده است تا در مورد صحبت کند،‌ اما ناآرامی در اوکراین را ناشی از "کودتای ضد دولتی دانست که در سال ۲۰۱۴ یک رییس جمهور طرفدار روسیه را سرنگون کرد."

سرمنشی ملل متحد بار دیگر اظهارات خود را که قبل از ملاقات‌اش با رییس جمهور پوتین با سرگی لاوروف،‌ وزیر خارجهٔ روسیه، بیان کرده بود، تکرار کرد و گفت که مسکو و کیف باید یکجا با ملل متحد کار کنند تا دهلیز تخلیه برای بیرون کشیدن غیرنظامیان از منطقه ماریوپول ایجاد شود.

ستیفن دوجاریک، سخنگوی ملل متحد، گفته است که پوتین در "اصول" با ملل متحد و کمیتهٔ صلیب سرخ بین المللی توافق کرده است تا در روند تخلیه غیرنظامیان از یک فابریکۀ تولید فولاد در شهر ماریوپول، دخیل باشد.

سخنگوی ملل متحد گفته است که بحث بیشتر میان دفتر هماهنگی ملل متحد در امور کمک‌های بشری و وزارت دفاع روسیه صورت خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG