لینک های دسترسی

Breaking News

سفر پوتین به هند و تحویل‌دهی سیستم دفاع راکتی به دهلی جدید


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهور روسیه، قرار است امروز ششم دسمبر (۱۵ قوس) به هند سفر کند.

سفر رییس جمهور پوتین در حالی به هند صورت می‌گیرد که روسیه روند تحویلدهی سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ را به هند آغاز کرده است‌؛ اقدامی که می‌تواند وضع تعزیرات از سوی ایالات متحده را تحریک کند. ​

خریداری این سیستم که ۴.۵ میلیارد دالر ارزش دارد، تعامل دهلی جدید با مسکو را با چالش مواجه کرده است زیرا هند روابط نزدیکتر استراتیژیک با ایالات متحده دارد و امریکا مخالف خرید تسلیحات پیشرفته از روسیه است.

اجی بهت، یک مقام رشد وزارت دفاع هند، روز جمعه به پارلمان کشورش گفت که دهلی جدید برای مقابله با تهدید‌های چین به سیستم اس-۴۰۰ نیاز دارد و قرار است این سیستم را به مناطق مورد مناقشهٔ‌ همالیا، جا بجا کند.

نشست روز دوشنبه یک سفر خارجی نادر برای رییس جمهور پوتین پس از شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ است. آقای پوتین پس از شیوع همه گیری این بیماری کشنده، فقط یکبار در ماه جون ۲۰۲۱ روسیه را ترک کرد و در ژینو با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، ملاقات کرد.

مخالفت امریکا با خریداری تسلیحات ساخته روسیه

هند یگانه کشوری جهان نیست که به خاطر خریداری میزایل های اس-۴۰۰ ساخت روسیه با مخالفت ایالات متحده مواجه است. واشنگتن در دسمبر ۲۰۲۰ پس از آن بر ترکیه تعزیرات وضع کرد که انقره با وجود مخالفت ایالات متحده، سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کرد.

ایالات متحده گفته است که سیستم اس-۴۰۰ روسی تهدیدی برای طیاره‌های جنگی اف -۳۵ و سیستم های دفاعی گسترده‌تر ناتو است و می‌تواند به روسیه کمک کند تا اطلاعات استخباراتی جمع آوری کرده و طیاره های جنگی غربی را بهتر هدف قرار دهد؛ ادعای که ترکیه همواره آنرا رد کرده است.

ایالات متحده در سال۲۰۱۹ در پاسخ به خریداری میزایل های اس-۴۰۰ ساخت روسیه، فروش جت های اف-۳۵ امریکایی به انقره را متوقف کرد.

با این حال دهلی جدید خوشبین است تا از سوی ریاست جمهوری ایالات متحده معافیت حاصل کند، زیرا روابط استراتیژیک واشنگتن و دهلی جدید ایجاب می‌کند تا دو کشور بتوانند در برابر رفتار چین در منطقهٔ هند و اقیانوس آرام ایستادگی کنند.

XS
SM
MD
LG