لینک های دسترسی

Breaking News

کوماندوها فرمانده ولسوالی قیصار فاریاب را بازداشت کرد


مسوولین محلی در فاریاب از بازداشت نظام‌الدین قیصاری، فرمانده پولیس ولسوالی قیصار فاریاب و نماینده خاص جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، در امور نیروهای خیزش مردمی در این ولایت، خبر می‌دهند.

طاهر رحمانی، رییس شورای ولایتی فاریاب در گفتگو با رادیو آشنا – صدای امریکا، انگیزۀ بازداشت آقای قیصاری را گفتگوی لفظی بین وی و نماینده شورای امنیتی در جلسۀ ‌امنیتی عنوان می‌کند.

او می‌گوید: "در جلسه امنیتی نظام‌الدین قیصاری با هیأت که از مرکز از شورای امنیت آمده بوده، جنجال لفظی شده و یک مشت به دهن او زده و جنجال از آنجا برخاسته، من در جلسه نبودم امروز جلسه بعد ختم رسمیات اضطراری برگزار گردید".

رئیس شورای ولایتی فاریاب می‌گوید مردم تصمیم داشتند در واکنش به بازداشت آقای قیصاری ساختمان ولایت و منزل معاون والی را به آتش بزنند؛ اما با مداخله بزرگان محلی و پیام تیلفونی جنرال دوستم، از ترکیه دست از این کار کشیدند.

قول اردوی ۲۰۹ شاهین نیز تأیید کرده است که نظام‌الدین قیصاری، با رویکرد خشن، اعضای جلسه را اهانت و خاین خطاب و به کشتن تهدید کرد.

این قول اردو به نقل از قیصاری، در خبرنامه‌ای چنین ادعا کرده است: "همه تان را با دار و دسته تان کشته و تاسیسات دولتی را به آتش می‌کشم. به آنِ واحد نظام حکومتی را در میمنه سقوط داده وهیچ فرد حکومتی را اینجا باقی نمی‌مانم".

به گفتۀ قول اردوی ۲۰۹ شاهین، پس از این مشاجرۀ لفظی، افراد وابسته به نظام‌الدین قیصاری، دست به اسلحه برده و درگیری صورت گرفت؛ اما کوماندوها او و افرادش را دستگیر کردند که اکنون برای تحقیق به نهادهای عدلی و قضایی به کابل فرستاده شده اند.

واکنش جنرال دوستم

پس از بازداشت نظام‌الدین قیصاری، جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که اکنون در ترکیه به سر می‌برد، واکنش نشان داده است.

او در پیامی گفته است که روى بعضى "گزارش‌های نادرست و دسيسه‌هاى ناجوان مردانه" نظام‌الدين قيصارى توسط حكومت دستگير و به كابل انتقال داده شده است.

جنرال دوستم در پیامش گفته است: "اين جانب منحيث معاون اول رياست جمهورى و رهبر جنبش ملى اسلامى افغانستان و عضو هيأت رهبرى ايتلاف بزرگ ملى، از رهبری حكومت وحدت ملی می‌خواهم كه محترم نظام‌الدين قيصارى كه نماينده اين جانب در خطوط دفاعى فارياب می‌باشد، هرچه زودتر آزاد نموده به فارياب برگردانند".

او با توجه به این رویداد، از فروپاشى و هرج و مرج در صفوف مدافعين فارياب نگرانی کرده و هشدار داده است که اگر قیصاری آزاد نشود، تمام برنامه‌های دولت به شمول انتخابات، ممکن با چالش جدی در شمال افغانستان روبرو گردد و مسؤولیت آن نیز به دوش افرادی است که این بحران را ایجاد کرده اند.

صدها باشندۀ فاریاب در پیوند به بازداشت نظام‌الدین قیصاری با محافظانش با راه‌اندازی تظاهراتی خواهان رهایی وی شدند.

کریم یورش، سخنگوی پولیس فاریاب به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که نیروهای پولیس آمادگی‌های لازم را برای هرگونه برخورد احتمالی روی دست دارند.

او افزود: "باشندگان فاریاب امروز تظاهرات شان را آغاز کردند به داخل شهر میمنه، برای فعلاً هم ادامه دارد، در دست شان شعارها و عکس نظام‌الدین قیصاری است که شمار شان به صدها تن می‌رسد. پولیس تدابیر جدی وا منیتی خود را گرفته است".

پیش از این، آقای قیصاری، پس از محاصره ماندن نیروهایش در نبرد با طالبان، به مقام‌های فاریاب هشدار داده بود در صورت اسیرشدن افرادش به دست طالبان، در برابر نظام، مقام‌های دولتی وقول اردوی ۲۰۹ شاهین سلاح بر می‌دارد.

XS
SM
MD
LG