لینک های دسترسی

Breaking News

خانم قمرگل آوازخوان نام‌دار افغانستان درگذشت


قمر گل، آواز خوان مشهور افغانستان روز جمعه نهم دسمبر (۱۸ قوس) در شهر تورنتوی کانادا درگذشت.

اعضای خانواده خانم قمرگل مرگ او را تایید کرده اند، اما در مورد علت وفات وی چیزی نگفته اند.

جامعه افغانی شهر تورانتو در صفحهٔ فیسبوک خویش خبر درگذشت خانم قمرگل را منتشر کرده و علت مرگ را او بیماری عنوان کرده است.

یکی از اعضای همین جامعه به صدای امریکا تایید کرد که به گفتهٔ خانواده خانم قمرگل، او عصر جمعه به وقت محلی در کانادا در شفاخانه‌ای درگذشت.

خانم قمرگل از چهره‌های مشهور و شناخته شده در موسیقی افغانستان بود که سروده‌ها ، آهنگ‌ها و ترانه‌هایش برای حدود نیم قرن در این کشور طنین انداز بود و آهنگ‌‌های متعددی سروده است.

این خواننده مشهور که همسر یکی از خواننده های مشهور افغانستان، استاد زاخیل بود، از چندین سال بدینسو در کانادا زندگی می‌کرد.

خبر مرگ خانم قمرگل واکنش های گسترده ای در شبکه‌‌های اجتماعی نیز در قبال داشت.

محبوب شاه محبوب، نویسنده و رییس اداره امور فرهنگی و اجتماعی محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان در تویتی نگاشته است: "خانم قمرگل یک نام خاص در موسیقی پشتو است. آواز و انتخاب موسیقی او عالی بود. قمرگل در زمانی آواز خود را در موسیقی پشتو معرفی کرد که ما هنرمندان انگشت شمار زن داشتیم. "

او در ادامه افزوده است که زبان پشتو و پشتون‌ها ممنون خدمات او خواهند بود.

خالد وردک یکی از کاربران تویتر از درگذشت خانم قمرگل ابراز تاسف کرده و نگاشته است: "قمرگل از این دنیا با سربلندی رفت چون به کشورش خیانت نکرد و هنر بسیار زیبایی به علاقمندان خود باقی گذاشت. هنرمند بزرگی را از دست دادیم. "

XS
SM
MD
LG