لینک های دسترسی

Breaking News

اظهارات ضد اسلامی مقام هندی سبب خشم کشورهای اسلامی شد


سخنان یک مقام حزب بر سر اقتدار هند در یک برنامۀ تلویزیونی که در آن به آیات قرآن و باورهای مسلمانان تاخته است، سبب واکنش تند شمار زیاد کشورهای اسلامی شده است.

قطر که هم اکنون معاون رییس جمهور هند سرگرم دیدار از آن کشور است، روز یکشنبه پنجم جون (۱۵ جوزا) دیپک میتل، سفیر هند مقیم دوحه، را احضار کرد و از دهلی جدید خواست که به خاطر اظهارات این مقام هندی پوزش بخواهد.

وزارت خارجۀ قطر، کشوری که از ۲.۸ میلیون جمعیت ساکن در آن، یک میلیون آن هندی اند، با نشر بیانیه‌ای گفته است: "اعتراض‌نامۀ رسمی به سفیر هند داده شد که در آن قطر از حکومت هند خواسته است که علناً معذرت خواسته و فوراً این اظهارات را محکوم کند."

نوپور شرما، یکی از سخنگویان حزب بهارتیا جنتا - حزب نرندرا مودی، صدر اعظم هند - هفتۀ گذشته در جریان یک مناظرۀ تلویزیونی بیاناتی در مورد پیامبر اسلام داشت که موجب خشم و نارضایتی مسلمانان نه تنها در هند شد، بلکه واکنش تند شمار زیاد کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای عرب حاشیۀ خلیج را بر انگیخت.

خانم شرما در این مناظره در پاسخ به یکی از شرکت کنندگان مسلمان که بر باورهای هندوها بر "الهه شیوا" انتقاد کرد، گفت که وی نیز می‌تواند بر قرآن و باورهای مسلمانان تمسخر کند. او گفت: "آیا بیانات تمسخر آمیز را بر اسپ پرنده یا تیوری زمین مسطح که در قرآن شما آمده است، شروع کنم؟ شما با یک دختر شش ساله ازدواج می‌کنید و زمانیکه او نه ساله شد با وی مجامعت می‌کند. کی این کار را کرد؟ پیامبر محمد."

در بیانیۀ وزارت خارجۀ قطر آمده است که اگر چنین اظهارات اسلام‌ستیزانه بدون مجازات ادامه یابد، خطر جدی را در زمینۀ حفاظت از حقوق بشر خلق کرده و سبب بروز خشونت و نفرت خواهد شد.

حکومت کویت در پی این اظهارات و تقاضای گسترده در شبکه‌های اجتماعی برای تحریم کالاهای هندی در کشورهای عرب حاشیۀ خلیج، سفیر هند مقیم آن کشور را احضار کرد. پاکستان و ایران نیز نسبت به اظهارات این مقام هندی واکنش تندی نشان داده اند.

سازمان همکاری اسلامی مستقر در عربستان سعودی نیز اظهارات این مقام هندی را محکوم کرده و گفته است که اظهارات او مایۀ تشدید نفرت و بدرفتاری علیه اسلام و مسلمانان در هند می‌شود.

در پی افزایش اعتراضات، حزب حاکم بهارتیا جنتا در هند، روز یکشنبه عضویت نوپور شرما را در این حزب به تعلیق درآورد و گفت که اظهارات او "در تناقض با موضوع‌گیری این حزب" قرار دارد.

حزب بهارتیا جنتا که همواره به گفتارها و کردارهای ستیزه‌جویانه علیه اقلیت مسلمان آن کشور متهم شده است، ضمن اعلام تعلیق عضویت شرما گفته است که این حزب "به همه ادیان" احترام قایل است.

شرما در یک پیام تویتر نوشته است که اظهارات وی در مورد اسلام، واکنش به توهین "شیوا" الهۀ هندوها بوده است. او نگاشته است: "اگر بیانات من به هر نحوی، سبب ناراحتی و خدشه دار شدن احساسات دینی کسی شده باشد، بدون قید و شرط سخنان خود را پس می‌گیرم."

این در حالی است که وزارت خارجۀ ایالات متحده در گزارش سالانۀ خود در مورد آزادی ادیان در جهان که اواخر هفتۀ گذشته نشر شد، گفته است که شماری از مقام‌های هندی حملات علیه اقلیت‌های دینی آن کشور را حمایت می‌‎کنند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا، هنگام نشر این گزارش گفت: "در هند، بزرگترین دموکراسی جهان و خانۀ بزرگترین تنوع عقیدتی، شاهد افزایش حملات بر اماکن عبادی بوده ایم."

این گزارش موارد تبعیض علیه مسلمانان و مسیحیان هندی را برشمرده و گفته است که شماری از سیاستمداران هندی آشکارا یا هم در شبکه‌های اجتماعی بیاناتی علیه اقلیت‌های دینی و مذهبی داشته و شماری از آنان حملات علیه عبادت‌گاه‌ها را نادیده گرفته و حتا برخی آنان از آن حمایت کرده اند.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG