لینک های دسترسی

Breaking News

قطر: گرچه اعمال طالبان 'بسیار مایوس کننده' است، تعامل با آنان ضروری می‌باشد


شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجهٔ قطر
شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجهٔ قطر

وزیر خارجهٔ قطر روز سه‌شنبه ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) در داووس، سویس، گفت که اقدامات اخیر ادارهٔ به رهبری طالبان در افغانستان "بسیار مایوس‌ کننده" است، اما تاکید کرد که دوحه تعامل خود را با طالبان ادامه می‌دهد.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی گفت که تعامل با طالبان یگانه راه برای پیش رفت و تغییر در افغانستان است.

آل ثانی همچنین افزود که دوحه با سایر کشور‌های اسلامی و مقامات طالبان در قندهار دیالوگ را آغاز می‌کند. این دپلومات ارشد قطر افزود که تعامل با طالبان "کاری ساده‌ای نیست" اما تاکید کرد که تلاش در این راستا از اهمیت برخوردار است.

طالبان پس از آنکه در آگست ۲۰۱۲ بار دیگر در افغانستان مسلط شدند،‌، به طور روز افزون محدودیت‌های سختگیرانه‌ را بر زنان و دختران در سراسر افغانستان وضع و آنان را نه تنها از کار در دفاتر دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی، بلکه از رفتن به مکتب و پوهنتون نیز منع کرده اند. طالبان فقط دختران را تا صنف ششم اجازه رفتن به مکتب می‌دهند. علاوه بر آن، زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی،‌ حمام عمومی و کلپ‌های ورزشی، نیز منع شده اند.

اظهارات این مقام ارشد قطر در حالی بیان شده است که یک هیات عالی‌رتبهٔ سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) به کابل رسید تا در مورد "آپارتاید مبتنی بر جنسیت" که طالبان ایجاد کرده اند،‌ نگرانی خود را بیان کند.

رویکرد سختگیرانهٔ طالبان نسبت به زنان نه تنها موجب انتقاد‌های گستردهٔ بین‌المللی شده است، بلکه ده‌ها سازمان غیرحکومتی فعالیت‌های شان را در افغانستان متوقف کردند.

با آنهم به تازگی سه سازمان بین‌المللی - موسسۀ پاملرنه، کمیتهٔ بین‌المللی نجات و سازمان حفاظت از کودکان - پس از آن بخشی از فعالیت‌ خود را از سر گرفتند که تضمین‌هایی را از سوی مقامات طالبان مبنی فعالیت کارمندان صحی زن، دریافت کرده اند.

XS
SM
MD
LG