لینک های دسترسی

Breaking News

قطر: تسلیم انزوا نمی شویم


وزیر خارجه قطر گفت کشورش به فشار ها تسلیم نخواهد شد.
وزیر خارجه قطر گفت کشورش به فشار ها تسلیم نخواهد شد.

قطر می گوید که بر انزوای اعمال شده از سوی همسایگان خود پیروز می شود و هیچگاهی روی حاکمیت بر سیاست خارجی خود معامله نخواهد کرد.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر روز پنجشنبه گفت کشورش به دلیل اینکه "موفق و مترقی" می باشد، منزوی ساخته شده است. او همچنین قطر را "سکویی برای صلح" خواند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روز دوشنبه روابط خود را با قطر قطع کردند و آن کشور را به حمایت از شورشیان اسلامگرا و ایران متهم نمودند. مقام های قطر این اتهامات را بی اساس خوانده اند.

در همین حال، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده و امیر کویت تلاش دارند تا بحران قطع روابط کشور های عربی با قطر را حل کنند – بحرانی که به گفته قطری ها منجر به محاصره کشور شان شده است.

وزیر خارجه قطر در دوحه، پایتخت آن کشور به خبرنگاران گفت کشور های که روابط دیپلوماتیک و ترانسپورتی شان را با قطر قطع کرده اند، تا کنون کدام فهرستی از خواسته های شان را به مقام های قطری نداده اند. او همچنین بر حل مسالمت آمیز این بحران تاکید ورزید.

وزیر خارجه قطر گفت: "ما آماده تسلیم شدن نیستم و هیچگاهی استقلال سیاست خارجی مان را تسلیم نخواهیم کرد."

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی همچنین هشدار داد که اختلافات اخیر بین قطر و سایر کشور های عربی می تواند ثبات منطقه را تهدید کند.

مسدود شدن یگانه مرز زمینی قطر با عربستان سعودی سبب ایجاد ترس و هراس از افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود مواد غذایی در میان شهروندان قطری شده است.

اما وزیر خارجه قطر گفت که کشورش در مورد کمبود مواد غذایی نگرانی نداشته و برای رسیدگی به آن "آمادگی کامل" دارد.

او گفت که ایران و ترکیه برای تهیه مواد غذایی به قطر اظهار آمادگی کرده اند. ترکیه که در قطر یک پایگاه نظامی دارد، اخیراً طرح استقرار سربازانش را در قطر نیز مطرح کرده است.

ولی یک مقام ارشد امارات متحده عربی گفت که قطر با کمک خواستن از دو کشور غیر عربی بر تنش های کنونی می افزاید.

حمایت قطر از اسلامگرایان

قطر از جنبش های اسلامگرا در کشور های مختلف جهان پشتیبانی می کند اما حمایت از دهشت افگنی را شدیداً رد کرده است.

قطر میزبان گروه های تندرو اسلامی و ضد غرب چون گروه طالبان افغان، گروه فلسطینی حماس و جبهه نجات اسلامی الجزایر می باشد و دیدگاه همسایگان خود را مبنی بر اینکه هر گروه با سابقه افراط گرایی اسلامی یک گروه دهشت افگن است، رد می کند.

سفیر امارات متحده عربی در روسیه گفته است که قطر اکنون از میان حمایت از افراط گرایی و حمایت از همسایگان خود باید یکی را انتخاب کند.

کشور های عربی که روابط خود با دوحه را قطع کرده اند، همچنین شبکه خبری الجزیره مستقر در قطر را به حمایت از تندروان اسلامگرا و دخالت در امور داخلی کشور های عربی متهم نموده اند.

این در حالیست که شبکه خبری الجزیره روز پنجشنبه از حملات سنگین و گسترده سایبری به آن شبکه خبر داد.

XS
SM
MD
LG