لینک های دسترسی

Breaking News

مقام پاکستانی: برای آشتی افغانها صادقانه تلاش می ورزیم


نمایندگان گروه چهار جانبه آخرین نشست خود در کابل در چهارم ماه حوت سال گذشتۀ خورشیدی برگزار کردند
نمایندگان گروه چهار جانبه آخرین نشست خود در کابل در چهارم ماه حوت سال گذشتۀ خورشیدی برگزار کردند

دیپلمات های افغانستان، پاکستان، ایالات متحده امریکا و چین چهارشنبه در اسلام آباد ملاقات می کنند.

ناصر جنجوا، مشاور امنیت ملی صدراعظم پاکستان، سه شنبه گفت که افغانستان و پاکستان با آموزن ها و دشواری های جدی مواجه اند و با هم باید در مقابل آن ایستاد. آقای جنجوا گفت با آن که کشورش با افغانستان در بعضی موارد اختلاف نظر دارد اما هردو کشور دیدگاه مشترک دارد.

این مقام پاکستانی گفت "ما بسیار صادقانه تلاش می ورزیم که روند آشتی را کمک کنیم. ما تلاش می کنیم تا نقش مانرا در تامین صلح در افغانستان و در مناطق ناامن خودما، ایفا کنیم".

این اظهارات در حالی بیان می شود که چهارشنبه مقام های چهار کشور - افغانستان، پاکستان، ایالات متحده امریکا و چین - در اسلام آباد گردهم می آیند تا در باره از سرگیری مذاکرات صلح و مبارزه مشترک بر ضد طالبان، صحبت کنند.

شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که این نشست متمرکز به صلح نیست و دولت افغانستان در حال حاضر گفتگوهای بین‌الافغانی را مؤثر می‌داند.

او گفت "این نشست برای گفتگوهای صلح نیست، در حد سفرا است و هنوز حکومت افغانستان متعهد به این است که چهار کشور می‌تواند روی برخی مسایل صحبت کند."

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تأکید کرد که این کشور هنوز چشم به راه گام‌های عملی پاکستان به تعهداتش است.

نمایندگان گروه چهار جانبه در آخرین نشست خود در کابل در چهارم ماه حوت سال گذشتۀ خورشیدی تصمیم گرفتند تا اولین گفتگوی مستقیم با طالبان در ماه مارچ میلادی برگزار شود؛ اما طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در این مذاکرات شرکت نمی‌کنند.

همچنان در این نشست توافق صورت گرفت که هر چهار کشور به ویژه پاکستان اقدامات جدی را علیه گروه‌های تندروی که حاضر به مذاکرات نیستند، روی دست بگیرند.

اما مقام های افغان ادعا دارند که پاکستان به تعهدات خود عمل نکرده است.

محمداشرف غنی با انتقاد از سیاست های پاکستان گفته است که این کشور به تعهدش در امر مبارزه با تروریزم عمل نمی‌کند.

ز سوی دیگر سرتاج عزیز مشاور امنیت داخلی و امور بین‌المللی نخست وزیر پاکستان در پاسخ خواست‌های مکرر افغانستان گفت که این کشور علیه گروه‌های تندرو در خاک خود عملیات نظامی را انجام نمی‌دهد.

ارزیابی تعهدات

خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که در نشست فردا، عملکرد کشورها به تعهدات نشست‌های پیشین مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

او گفت "توافقاتی که در چهار نشست قبلی صورت گرفته بود، ارزیابی می‌شود، چهار کشور به تعهدات خود عمل کردند، نکردند، اینها ارزیابی می‌شود در این نشست."

آقای آزاد افزود که هنوز افغانستان بر موضع قبلی خود تأکید دارد که بر اساس تعهدات نشست قبلی، علیه گروه‌های که حاضر به مذاکره نیستند، باید برخورد قاطع مشترک صورت بگیرد.

نشست گروه هماهنگی چهارجانبه در حالی در سطح سفرای هر چهار کشور برگزار می‌گردد که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان، در سفرش به چین از مقامات آن کشور خواسته است، با نفوذی که بالای پاکستان دارند، فشار بیاورند تا آن کشور به تعهداتش عمل کند.

پیش از این رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی خود در شورای ملی این کشور گفت، توقع ندارد که پاکستان طالبان را به میز مذاکره حاضر کند.

هرچند حکومت افغانستان نشست فردا را متمرکز به گفتگوهای صلح نمی‌داند؛ اما وزارت خارجۀ پاکستان دیروز گفته است که پنجمین دور نشست گروه چهارجانبه برای از سرگیری گفتگوهای صلح به روز چهارشنبه در اسلام‌آباد برگزار می‌گردد.

XS
SM
MD
LG