لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات چهار جانبه صلح و شک در مورد نتایج آن


تحلیلگران در مورد نتایج مذاکرات صلح با طالبان شک دارند و می گویند که پیش بینی این گونه مذاکرات دشوار است.
تحلیلگران در مورد نتایج مذاکرات صلح با طالبان شک دارند و می گویند که پیش بینی این گونه مذاکرات دشوار است.

پس از اعلام آغاز دو باره مذاکرات صلح افغانستان، شماری از تحلیلگران سیاسی در مورد نتایج این مذاکرات ابراز شک کرده ادعا می کنند که این اقدام فقط یک طرفند سیاسی و وقت کشی از سوی اسلام آباد است—نه چیزی بیشتر از آن.

رئیس جمهور افغانستان روز پنجشنبه از آغاز مذاکرات چهار جانبه صلح سخن گفت که قرار است به تاریخ یازدهم ماه جنوری در اسلام آباد برگزار شود.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، هدف این مذاکره میان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین را پیدا کردن راه صلح در افغانستان خواند، اما تاکید کرد که هر گاه گروه های مسلح به مذاکرات صلح تن ندهند، حکومت افغانستان آنان هدف قرار خواهد داد.

آقای غنی گفت:"قدمی که برداشته شده این است که امروز در چهار چوب همکاری چهار جانبه برای دهشت افگنی جای تحمل نخواهد باشد واستعمال قوا،قوه مشروع مقابل گروپ های که صلح را قبول نکنند روی آن موافقه شده ونقاط عملی میکانیزم های مشخص جز مذاکرات است."

اما بکتاش سیاوش، عضو ولسی جرگه افغانستان، به این باور است که آغاز گر این مذاکرات پاکستان می باشد آنهم با مثابۀ یک "طرفند سیاسی و و قت کشی در جریان سرمای زمستان است" که به باور او به نفع طالبان است—نه به نفع روند صلح افغانستان.

آقای سیاوش گفت: "در دور جدید مذاکرات، پاکستان متاسفانه یک طرفند جدید سیاسی را بازی می کند که در نتیجه، به نحوی به بقای بخشی از مبارزۀ طالبان می انجامد که قرار است آنان با تغییر پرچم شان به داعش تغییر نام بدهند."

این عضو ولسی جرگه همچنین می گوید که با در نظر داشت عملکرد پاکستان در گذشته، رهبران حکومت افغانستان در مورد صداقت پاکستان در روند صلح افغانستان شک دارند، اما تحت فشار جامعه بین المللی تن به مذاکره می دهند.

آقای سیاوش گفت: "اگر واقعبینانه بررسی شود، حکومت افغانستان خود نیز می داند که ]این مذاکرات[ به نتیجه نمی رسد. ولی چون خواست بین المللی وجود دارد، آنان در این مذاکرات شرکت می کنند."

مذاکرات صلح با گروه طالبان در ماه جولای ۲۰۱۵ پس از آن متوقف گردید که گروه طالبان خبر مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین شان، را تائید کرد و به تعقیب آن حملات شان را در نقاط مختلف افغانستان تشدید بخشید.

به تعقیب افزایش تشدید حملات طالبان، حکومت افغانستان بار ها پاکستان را متهم به عدم صداقت در روند صلح افغانستان کرده و برای چندین ماه پی هم بی اعتمادی بالای روابط میان کابل و اسلام آباد سایه افگند.

سید مراد راهی، تحلیلگر حل منازعات مستقر در امریکا، می گوید که پیشگویی صداقت پاکستان در روند مذاکرات صلح افغانستان دشوار است، اما او باور به این دارد که دخیل بودن چین ممکن اسلام آباد را وا دارد به اقدامات عملی در روند صلح افغانستان بپردازد.

آقای راهی گفت:" چیزی که این بار تا اندازۀ مایه خشنودی است، این است که دولت چین این بار وارد گفتگو های صلح افغانستان شده است. حکومت چین با روابط خوب که با پاکستان دارد، می تواند آن کشور را تشویق به گفتگو های صادقانه صلح در افغانستان کند و بخواهد تا توافق صلح را در عمل پیاده کند."

صداقت پاکستان در روند مذاکرات صلح افغانستان همواره مورد شک مقامات افغانستان و تحلیلگران قرار داشته است. اما وحید مژده، تحلیلگر سیاسی افغانستان، به این باور است که پاکستان در همۀ موارد بالای طالبان نفوذ ندارد تا اسلام آباد را مقصر دانست.

آقای مژده گفت: "در مورد اینکه پاکستان تا چه اندازه صداقت و یا تا چه اندازه توان دارد، در مورد شک وجود دارد. دولت افغانستان می گوید که پاکستان صادقت ندارد، اما در بسیاری موارد پاکستان ممکن توان نداشته باشد تا طالبان را به میز مذاکره بیاورد."

آقای مژده همچنین می گوید که حتی اگر پاکستان طالبان را به حال خود بگذارد و یا بالای آنان فشار وارد کند، "دستان دیگر موجود است که از طالبان حمایت کند و این کار برای پاکستان بسیار خطرناک است."

در گذشته همۀ اقدامات حکومت افغانستان در روند مذاکرات صلح با طالبان به ناکامی انجامیده و کابل همواره اسلام آباد را به عدم صداقت در این روند متهم کرده است، ادعای که از سوی مقامات پاکستان همواره رد شده است.

اما این اولین بار است که مذاکرات چهار جانبه با اشتراک امریکا و چین صورت خواهد گرفت، اما مثل همیش پیش بینی نتایج این تلاش ها همچنان مبهم به نظر می رسد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG