لینک های دسترسی

Breaking News

طرح دیدگاه یک کارشناس امریکایی در مورد شخصیت سیاسی ربانی


طرح دیدگاه یک کارشناس امریکایی در مورد شخصیت سیاسی ربانی
طرح دیدگاه یک کارشناس امریکایی در مورد شخصیت سیاسی ربانی

تامس جانسن، استاد پوهنتون مانتری کلیفورنیا، ربانی را یکی از چهره های بسیار مهم سیاسی افغانستان طی چهل سال اخیر خوانده می گوید که نفوذ وی در میان گروه های مختلف در افغانستان وی را قادر ساخت تا در جریانات مختلف سه دهۀ اخیر از سقوط رژیم کمونستی گرفته تا مصالحه با طالبان به عنوان یک چهرۀ معتبر عرض اندام کند.

او گفت "اندکی بعد از سقوط رژیم کمونیستی در افغانستان در سال ۱۹۹۲ کشمکش های زیادی برای کسب قدرت آغاز و جنگ داخلی شعله ور شد. ربانی در این میان کوشید تا یک حکومت ائتلافی را شکل دهد، هر چند این تلاش بقا نیافت ولی وی در همان مدت در اریکۀ قدرت باقی ماند."

به عقیدۀ آقای جانسن نفوذ برهان الدین ربانی به صفت یک شخصیت مذهبی نیز جایگاه او را در جامعۀ سنتی افغان تقویت بخشید، که از اعتماد طالبان بر وی به عنوان یک شخصیت روحانی، در مذاکرات صلح با حکومت افغانستان می توان نام برد.

وی گفت "او از نظر شخصیت و هم از نگاه سیاسی در نزد کرزی و طالبان شخص محترمی بود، اما او هرگز به ایدۀ خود که ریاست جمهوریی بعد از شکست رژیم طالبان باشد، دست نیافت."

آقای جانسن وجود فاصلۀ اندک میان کرزی و ربانی را یکی دیگر از دلایلی می خواند که طالبان را به اعتماد بر رئیس شورای عالی صلح افغانستان متقاعد ساخت. ولی به عقیدۀ جانسن آقای ربانی در میان پشتون ها که اکثر صفوف طالبان را تشکیل می دهد از محبوبیت کلی بر خوردار نبود و تنها حلقات خاصی در میان آنان از وی در مذاکرات صلح با حکومت استقبال می کردند.

وی کشته شدن ربانی را صدمه یی بر روند شکنند صلح در افغانستان خوانده افزود که این روند طولانی در افغانستان مستلزم تماس های زیادی است، زیرا در حال حاضر هر دو جناح با دست بالا نشان دادن خود می خواهند در این مذاکرات از مزیت بیشتری برخوردار شوند.

آقای جانسن گفت " نبرد نظامی در افغانستان یک نوع مانور سیاسی است تا موقف گروه های درگیری را در مذاکرات مشخص سازد، هر دو جناح می خواهد در این مذاکرات از یک موقف قوی بر خوردار باشد از همین روست که طالبان با کشتن رجال سیاسی می خواهند دست بالای خود را به نمایش بگذارند."

به عقیدۀ آقای جانسن، رویداد هایی که طی چند ماه اخیر واقع شد و در آن چندین شخصیت ملی، نظامی و سیاسی افغانستان توسط عناصر طالبان از بین رفتند این امر را مسلم می سازد که مذاکره با طالبان یک تقرب مؤفق سیاسی نخواهد بود.

برهان الدین ربانی در منطقۀ وزیر اکبرخان مینه که از نظر امنیتی مصؤون پنداشته می شد، در یک حملۀ انتحاری کشته شد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG