لینک های دسترسی

Breaking News

درخواست ایجاد قطعه خاص برای تأمین امنیت رسانه‌ها


مسولین اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های افغانستان می گویند که باید زمینه هماهنگی بین نهادهای امنیتی و رسانه‌ها آزاد فراهم شود
مسولین اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های افغانستان می گویند که باید زمینه هماهنگی بین نهادهای امنیتی و رسانه‌ها آزاد فراهم شود

اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های افغانستان امروز در نشست خبری با نشر اعلامیۀ هشت ماده‌یی ضمن نکوهش حملۀ روز چهارشنبه گذشته بر موتر حامل کارمندان طلوع، خواست‌هایی را از حکومت مطرح ساخت.

احمد کمیل رئیس اجرائیوی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های افغانستان گفت که حمله به یک رسانه به مفهوم حمله به تمام رسانه‌ها است و در چنین شرایطی لازم است که رسانه‌ها همبستگی خود را بیشتر از گذشته حفظ کنند و علیه برهم زننده‌گان امنیت و آرامش جامعه و رسانه‌ها موقف واحد داشته باشند.

او گفت که در وضعیت کنونی کشور لازم است که زمینۀ هماهنگی بین دولت و رسانه‌های آزاد فراهم شود و دولت به منظور تأمین منافع ملی سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات ضروری را برای تنظیم فعالیت‌های رسانه‌یی در کشور روی دست گیرد.

آقای کمیل گفت که رئیس جمهور باید از رسانه‌ها به صورت قاطعانه حمایت کند و برنامه‌های استراتیژیک را به جای اعلامیه‌ها و پیام‌های مطبوعاتی‌اش جایگزین سازد.

رئیس اجرائیوی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های افغانستان ایجاد کمیتۀ مشترک رسانه‌یی و امنیتی را برای یافتن راه‌های حل اساسی به مشکلات فعالیت‌های رسانه‌یی و چگونگی همکاری در حالات اضطرار را لازمی دانست.

او افزود "هدف قراردادن و شکست‌دادن رسانه به مثابۀ هدف قراردادن و شکست‌دادن نظام سیاسی افغانستان می باشد، بناءً پیشنهاد می‌کنیم که به منظور حفاظت و حراست از رسانه‌های کشور به عنوان ارزش ملی یک قطعه خاص در چارچوب پولیس یا امنیت ملی ایجاد شود تا امنیت رسانه‌ها را به صورت اساسی تأمین نماید."

در همین حال وزارت داخلۀ افغانستان گفته است هر حرکتی که سبب تأمین امنیت جان خبرنگاران و کارهای رسانه‌یی گردد، این نهاد از آن استقبال می‌کند.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله به صدای امریکا گفت: "طرحی که از طرف بزرگان رسانه‌یی پیشنهاد شده، ما آن را بررسی می‌کنیم، وزیر داخله علاقه دارند که به گونه‌های مختلف برای تدابیر امنیتی خود ژورنالیستان و دفاترشان اقدامات لازم صورت بگیرد."

آقای دانش افزود که روز گذشته دستور وزیر داخله در زمینۀ آماده‌گی‌های امنیتی به تمام ولایات فرستاده شده است؛ اما ایجاد قطعه خاص و چگونگی فعالیت آن از سوی مسئولین این وزارت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دفاع از حقوق رسانه‌ها

اتحادیۀ رادیو و تلویزیون‌های افغانستان، از مجامع بین‌المللی نیز خواسته است که ضمن محکوم کردن حملۀ هراس‌افگنانۀ چهارشنبه گذشته و تهدید فعالان رسانه‌یی، از حقوق رسانه‌ها و کارکنان آنها به ویژه در کشورهای درگیر جنگ دفاع کنند و با ریشه‌های ترور و دهشت‌افگنی قاطعانه مبارزه نمایند.

اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های افغانستان در حالی خواستار تأمین امنیت رسانه‌ها و ایجاد قطعه خاص در این بخش شده است که بر اساس ارقام خبرنگاران بدون مرز، در پانزده سال گذشته ۳۳ خبرنگار در افغانستان کشته شده اند و افغانستان هنوز هم در نقشۀ فعالیت‌های رسانه‌یی و آزادی بیان این سازمان، رنگ سرخ را به خود اختصاص داده است که نشان‌دهندۀ محیط کاری سخت برای خبرنگاران است.

XS
SM
MD
LG