لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد شدید ترکیه بر کرد های تحت حمایت امریکا در رقه


نیروهای کـُرد تحت حمایت ایالات متحده، روز گذشته پیروزی علیه گروه داعش را در رقه تجلیل کردند، اما این پیروزی با واکنش های متفاوت بین المللی بدرقه گردید.

بریتانیا و ایالات متحده این پیروزی را دست آورد بزرگ در مقابل داعش عنوان نمودند، اما ترکیه نیروهای کرد و کشور های حامی غربی آنان را مورد انتقاد شدید قرار داد.

رهبر ترکیه گفت که ایالات متحده امریکا در ظاهر گروه "پی کی کی" را یک سازمان دهشت افگن خوانده، اما در باطن گویا از آن حمایت می کند.

رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیه، از اقدام کرد های سوری به خاطر برافراشتن عکس عبدالله اوجالان در رقه یاد کرد و گفت نمیداند که ایالات متحدۀ امریکا چگونه این عمل را توضیح میدهد. اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان میباشد، گروهی که ترکیه آن را دهشت افگن خوانده و سرکوب میکند.

ریکس تیلرسن وزیر خارجۀ ایالات متحده به نیروهای دموکراتیک سوری، آزادی رقه از تسلط گروۀ داعش را تبریک گفته است. وزیر خارجۀ امریکا در اعلامیه یی گفته است کار هنوز تمام نشده اما آزادی رقه یک دست آورد مهم در جنگ علیۀ گروۀ دولت اسلامی بوده و نشان دهندۀ موفقیت تلاش های جاری بین المللی برای شکست دهشت افگنان میباشد.

بریتانیا نیز از سقوط شهر رقه به دست نیروهای دموکراتیک سوری استفبال کرده و آن را یک دست آورد بسیار مهم خواند.

مایکل فالن، وزیر دفاع بریتانیا، آزادی رقه را یک شکست بزرگ برای دهشت افگنان داعش خوانده و گفت: "سقوط شهر رقه که سنگر مستحکم داعش و پایتخت گروه شریر بود، یک خبر بسیار مهم می باشد."

اما فلورانس پرلی ، وزیر دفاع فرانسه در جریان ملاقات با جیم متیس وزیر دفاع ایالات متحده در پنتاگان، در رابطه به تجلیل پیش از وقت تصرف مجدد رقه از تندروان داعش، هشدار داد. خانم پرلی گفت که "ما برندۀ یک نبرد شده ایم نه برندۀ تمام جنگ".

یک گروه نیرو های سوری به حمایت ایالات متحده امروز جمعه پیروزی علیه گروه داعش را در رقه اعلام کرد. به گفته این گروه- با این پیروزی دررقه که پایتخت خود خوانده داعش بود، حضور هر گونه تندرو در آن شهر شمالی سوریه، بعید به نظر می رسد.

سقوط شهر رقه به دست نیروهای دموکراتیک سوری – شکست بزرگی برای داعش پنداشته می شود که از سال گذشته به این سو، اراضی زیادی را از دست داده است. گروه داعش شهر رقه را که در نزدیک دریای فرات واقع است – در جنوری سال ۲۰۱۴ تصرف و آنرا به مرکز قوانین بی رحمانه خود تبدیل کرد.

XS
SM
MD
LG