لینک های دسترسی

Breaking News

عذرخواهی راشد خان و انتقاد فرهاد دریا 


پس از آن که تیم ملی کرکت افغانستان در برابر پاکستان شکست خورد، راشد خان، ستاره معروف جهان کرکت و عضو تیم ملی کرکت افغانستان از هموطنانش عذر خواهی کرد، اما فرهاد دریا، هنرمند معروف افغانستان، بر ترکیب تیم ملی در جام جهانی انتقاد کرد.

راشد خان در صفحهٔ فیسبوک‌اش نگاشته است: "در افغانستان و سراسر جهان، از دوستداران خویش به دلیل این که نتوانستیم برای‌تان پیروزی و بر لبان تان لبخند بیاوریم، عذر خواهی می‌کنیم. اما حمایت و دعاهای شما برای بازی‌های آینده بسیار مهم است."

راشد خان در رقابت دیروز ریکارد جدید قایم کرد و نخستین بازیکنی شد که در ۵۳ رقابت ۲۰ اووره ۱۰۰ وکت حاصل کرد. او این ریکارد را با حذف کردن محمد حفیظ، بازیکن تیم ملی پاکستان، قایم کرد.

در رقابت دیروز، پاکستان در ۱۲ بال به ۲۴ دوش نیاز داشت و فرصت برنده شدن افغانستان بیشتر بود، کریم جنت نتوانست خوب بالنگ کند و آصف علی، بازیکن تیم پاکستان در یک اوور با چهار ضربهٔ شش نمره‌ای شکست افغانستان را رقم زد.

کریم جنت، برادر اصغر افغان، کپتان پیشین و عضو کنونی تیم ملی کرکت افغانستان است.

ضعف کریم جنت در رقابت‌های کرکت، به ویژه در رقابت دیروز سبب واکنش‌های تند افغان‌ها در رسانه‌های اجتماعی شده و از بورد کرکت افغانستان خواستند تا در رقابت‌های بعدی به عوض این دو برادر، به دو بازیکن دیگر فرصت دهند.

اصغر افغان، کپتان پیشین تیم ملی کرکت افغانستان و عضو کنونی این تیم امروز ۳۰ اکتوبر (هشت عقرب) از بازی‌های کرکت استعفا کرد.

آقای افغان با نشر ویدیویی در صفحهٔ فیسبوک‌اش نگاشته است که گرفتن این تصمیم برایش بسیار دشوار بود.

با آنهم او گفته است که ممکن فردا برای آخرین بار وارد میدان شود.

خیانت و میراث

مبصرین کرکت افغانستان نیز به حضور این دو برادر در بازی های کنونی انتقاد کرده و آنرا حتی "خیانت" عنوان کرده اند.

مطیع الله عابد، خبرنگار صدای امریکا و یکی از مبصرین کرکت با نشر پیامی در صفحهٔ فیسبوک‌اش نگاشته است که مردم حضور کریم و اصغر را خیانت می‌پندارند.

از جانب دیگر، فرهاد دریا، هنرمند پر ‌آوازه افغانستان که خودش نیز از دوستداران کرکت افغانستان است، تیم ملی کرکت افغانستان را "میراثی" عنوان کرده است.

آقای دریا در صحفهٔ فیسبوک‌اش از ملی بودن این تیم دفاع کرده است، اما گفته است که یک "حلقهٔ خاص استفاده جو" تیم کرکت را گروگان گرفته است.

او نگاشته است: "ورزش کریکت افغانستان از ابتدا تا امروز، از "میراثی"‌بودن و در خدمت ویژه‌ی یک گروه معین بودن رنج برده است. اگر این تیم قومی می‌بود، پس امروز باید "قیس احمد" به جای "جنت خان" شامل تیم می‌شد. در حالی که چون "جنت خان" برادر "اصغر خان" است، بدون هیچ قابلیت و ویژگی، همیشه "مُفتَکی و قاچاقی" شامل تیم ملی شده است. مشکل اساسی کریکت ما، میراث‌خوری‌ها، "جنّت"‌بازی‌ها، و گروگان‌گیریی بورد کریکت از سوی یک حلقه‌ی خاص استفاده جو است - نه تک قومی بودن آن."

با آنهم، آقای دریا افزوده است: " بگذاریم قهرمانان، دور از تعصبات، افتخار بیآفرینند! چون سیاست را "لَگه" کردیم، لازم نیست ورزش را هم "لَگه" و ویران کنیم!"

این در حالی است که بورد کرکت افغانستان همواره گفته است که بازیکنان تیم ملی کرکت بر اساس استعداد شان به تیم راه میابند نه بر اساس روابط خصوصی.

مقامات این بورد گفته اند که تیم کنونی نیز بر اساس چگونگی کارکرد‌های گذشته این بازیکنان انتخاب شده و یکی از با تجربه‌ترین تیم‌های است که این بورد برای رقابت‌های جهانی انتخاب کرده است.

XS
SM
MD
LG