لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش طالبان و جامعهٔ بین المللی به درگیری میان اسراییل و گروه حماس


اجساد شماری از افرادیکه روز شنبه در حملات گروه حماس کشته شدند
اجساد شماری از افرادیکه روز شنبه در حملات گروه حماس کشته شدند

حملات راکتی روز شنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) گروه حماس بر اسراییل و حملات متقابل اسراییل بر نوار غزه که تا اکنون دست‌کم ۲۲۰ کشته و صد‌ها زخمی برجا گذاشته است، واکنش‌های جامعهٔ بین المللی و طالبان را بر انگیخته است.

بر اساس گزارش‌ها، در حملات راکتی حماس بر اسراییل، دست‌کم ۲۲ نفر کشته و صد‌ها نفر دیگر زخمی شده اند. در واکنش به این حملات، طیاره‌های اسراییل نواز غره را آماج حملات هوایی قرار داده است. وزارت صحت در غزه گفته است که در نتیجهٔ حملات هوایی اسراییل دست‌کم ۱۹۸ نفر کشته شدند.

واکنش‌های بین المللی
شماری از کشورها به شمول ایالات متحده و متحدین اروپایی آن حملات راکتی حماس بر اسراییل را ''حمله‌ای تروریستی خوانده '' و آنرا به شدت محکوم کرده است. اما برخی از کشور‌ها و سازمان‌های اسلامی، حملات گروه حماس را ناشی از اقدامات اسراییل در فلسلطین خوانده اند.

اتحادیهٔ اروپا و ایالات متحده گروه حماس را یک گروه تروریستی خوانده و حملات حماس بر اسراییل را محکوم کرده اند.

قصر سفید پس از حملات حماس در اسراییل، گفت که امریکا در کنار اسراییل "محکم ایستاده" می شود.

لحظاتی قبل، قصر سفید بار دیگر با نشر اعلامیه‌ای گفت که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، با بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسراییل، در مورد "حملات وحشتناک دوامدار بالای اسراییل" صحبت کرده است.

جو بایدن، رییس جمهورامریکا، هنگام سخنرانی در مورد حملات گروه حماس بالای اسراییل؛ واشنگتن و متحدین آن حملات حماس را "تروریستی" خوانده و آنرا به شدت محکوم کرده اند
جو بایدن، رییس جمهورامریکا، هنگام سخنرانی در مورد حملات گروه حماس بالای اسراییل؛ واشنگتن و متحدین آن حملات حماس را "تروریستی" خوانده و آنرا به شدت محکوم کرده اند

در این اعلامیه از قول رییس جمهور بایدن آمده است که ایالات متحده "حملات تروریستی حماس از نوار غزه بالای اسراییل را به شدت محکوم" می‌کند. در این اعلامیه همچنین ذکر شده است که ایالات متحده ابزار‌های مناسب را در اختیار اسراییل قرار خواهد داد تا از خود و مردم آن کشور در برابر "حملات تروریستی" دفاع کند.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز با نشر اعلامیه‌ای از تعهد "تزلزل ناپذیر" امریکا برای حق دفاع اسراییل سخن گفت و تاکید کرد که واشنگتن اطمینان می‌دهد که متحد نزدیک امریکا، اسراییل، ابزار لازم برای دفاع از خود را در اختیار دارد.

آستن در این اعلامیه افزود که پنتاگون تلاش می‌کند تا اسراییل به همه ابزار‌هایی دسترسی پیدا کند تا از خود و غیرنظامیان در مقابل "خشونت‌ها و تررویزم" دفاع کند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، در واکنش به این درگیری‌ها خواهان تلاش‌های دپلوماتیک در شرق میانه شد تا از گسترش منازعه میان اسراییل و گروه حماس جلوگیری شود. گوتیرش بار دیگر تاکید کرد که تنها از طریق مذاکره و راه حل دو کشور-اسراییل و فلسطین- می توان به صلح دست یافت.

جوسپ بوریل ، مسوول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا، روز شنبه ضمن محکومیت حملات حماس در اسراییل،‌ اسارت غیرنظامیان توسط حماس را تخطی از قوانین بین المللی خوانده است. بوریل در یک پیام ایکس از گروه حماس همچنین خواسته است تا غیرنظامیانی را که به اسارت گرفته است، به اسرع وقت آزاد کند.

در همین حال، وزارت خارجهٔ روسیه روز شنبه از اسراییل و فلسطین خواست تا درگیریی را متوقف کند که تندروان حماس در اسراییل آغاز کردند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت: "ما از جناح‌های فلسطینی و اسراییلی می‌خواهیم که به صورت فوری آتش‌بس کنند؛ خشونت را کنار بگذارند، خویشتن‌داری لازم را از خود نشان دهند و با کمک جامعه بین‌المللی روند مذاکره‌ای را با هدف برقراری صلح همه جانبه، پایدار و مورد انتظار ایجاد کنند."

وزارت خارجۀ طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که درگیری روز شنبه "ناشی از پامال نمودن حق ملت مظلوم فلسطین توسط صهیونيست‌های اسراییلی و توهین و بی احترامی مکرر به اماکن مقدسه مسلمانان بوده، و هر نوع دفاع و مقاومت مردم فلسطين را برای آزادی سرزمين و مقدسات خويش حق مشروع آنها می‌داند."

در ادامهٔ این اعلامیه آمده است که طالبان از "حق مشروع، تاریخی و قانونی مردم فلسطین برای داشتن یک کشور مستقل در سرزمین تاریخی فلسطینی‌ها اعلام حمایت می‌نماید و از کشور های اسلامی، سازمان همکاری‌های اسلامی، جامعه جهانی و بخصوص کشورهای تاثیرگذار در منطقه می‌خواهد تا جلو خشونت نیروهای اشغالگر اسراییلی را در برابر مردم بیگناه فلسطین گرفته و برای حل قضیۀ فلسطین بر مبنای اعطای حقوق مشروع فلسطینی‌ها دست به کار شوند."

مصر که از لحاظ تاریخی نقش میانجیگری را میان اسراییل و فلسطین ایفا کرده‌، ضمن هشدار از تشدید خطر تنش، از دو جناح خواسته تا از حداکثر خویشتنداری کار بگیرند.

سامح شکری، وزیر خارجهٔ مصر، روز شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که برای جلب "بازیگران بین المللی" به منظور "مداخله فوری"با کشور‌های مختلف تماس برقرار کرده است.

ایمن صفدی، وزیر خارجهٔ اردن، نیز در یک تماس تیلفونی با همتای مصری خود خواهان پایان خشونت میان اسراییل و گروه حماس شده است. دپلومات‌های ارشد این دو کشور "نگرانی عمیق شان را در مورد وخامت تدریجی و خطرناک رویداد‌ها میان اسراییل و گروه حماس بیان کردند."

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، حملات حماس بر اسراییل را یک اقدام "تروریستی" خوانده و آنرا به "شدت محکوم" کرده است. مکرون همچنین با اعضای خانواده و نزدیکان قربانیان این حملات ابرازی همدردی کرده است. رییس جمهور فرانسه در رسانه‌های اجتماعی همچنین گفت است که پاریس با اسراییل و اسراییلی‌ها و حق دفاع آنان متحد است.

واکنش یک زن جوان در تل ابیب با دو کارمند امداد رسان پس از حملات راکتی گروه حماس بر اسراییل
واکنش یک زن جوان در تل ابیب با دو کارمند امداد رسان پس از حملات راکتی گروه حماس بر اسراییل

دفتر مکرون سپس با نشر اعلامیه‌ای گفته است که رییس جمهور آن کشور با بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسراییل، و اسحاق هرتزوگ، رییس جمهور آن کشور، در مورد حملات حماس صحبت کرده است.

وزارت خارجهٔ فرانسه نیز ضمن رد اعمال تروریستی گفته است که تعهد امنیتی آن کشور با اسراییل پابر جاست.

دیلن وایت، سخنگوی پیمان اتلانتیک شمای (ناتو) روز شنبه "حملات تروریستی توسط حماس بر ضد اسراییل که متحد ناتو است" را محکوم کرد.

وایت گفت: "حواس مان با قربانیان و همه کسانی است که آسیب دیده اند. تروریزم یک تهدید اساسی برای جوامع آزاد است و اسراییل حق دفاع از خود را دارد."

امارات متحده عرب خواستار آتش بس فوری شده و از جناح‌های درگیر خواسته است تا از حد اکثر خویشتنداری کار بگیرند. وزارت خارجهٔ امارات متحدهٔ‌ عرب در اعلامیه‌ای ضمن تاکید بر محافظت از غیرنظامیان با همه قربانیان بحران اخیر صمیمانه ابراز همدردی کرده است.

دولت سلطنتی مراکش با نشر اعلامیه‌ای ضمن نگرانی عمیق از وخیم‌تر شدن وضعیت نظامی در نوار غزه، حملات بر غیرنظامیان را در هر دو جناح محکوم کرده و از جناح‌های درگیر خواسته است تا هر چه زودتر جنگ را متوقف کنند.

احمد ابوالغیط، رییس اتحادیه عرب خواستار "توقف فوری عملیات نظامی در غزه" و رویارویی مسلحانه میان جناح های درگیر شد. ابوالغیط افزود: "ادامه اجرای پالیسی‌های خشونت آمیز و افراطی اسراییل، به مثابهٔ بم ساعتی است که منطقه را از هرگونه فرصت جدی برای ثبات در آینده محروم می کند."

عربستان سعودی اعلامیه‌های سایر کشور‌های منطقه از جمله کویت، عراق، قطر و عمان را بازتاب داده است، کشور‌هایی که گفته اند حملات حماس بالای اسراییل نتیجه تداوم اشغال و محرومیت مردم فلسطین از حقوق مشروع شان است.

این حملات در حالی صورت گرفته است که حدس و گمان‌هایی در مورد عادی سازی روابط میان عربستان سعودی و اسراییل وجود دارد.

در همین حال، وزارت خارجهٔ سوریه، حملات حماس بر اسراییل را به مثابهٔ "دستاورد افتخارآمیز" خوانده است و گفته است: " این ثابت می کند تنها راه دستیابی فلسطینی‌ها به حقوق مشروع، مقاومت در همه اشکال آن است."

دمشق همچنین گفته است که حکومت سوریه از مردم و نیروهایی که بر ضد "تروریزم صهیونیزم" جنگ می کنند، حمایت می‌کند.

یک مشاور ارشد علی خامنه‌ای، رهبر ایران، از حملهٔ گروه حماس در اسراییل حمایت کرده و آنرا عملیات غرور آفرین خوانده است

رحیم صفوی در نشست حمایت از کودکان فلسطینی در تهران، پایتخت ایران گفت که ما از عملیات غرورآفرین "سیل الاقصی" حمایت می‌کنیم و مطمین استیم که جبههٔ مقاومت نیز از این موضوع دفاع حمایت می‌کند.

حزب الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است، با نشر اعلامیه‌ای درگیری گروه حماس با نیرو‌های اسراییلی را عملیات قهرمانانه خوانده است و گفته است که با رهبری حماس در مورد این عملیات در تماس است.

حزب الله لبنان همچنین گفته است که گروه حماس روز شنبه حملات هوایی، دریایی و زمینی را بر اسراییل انجام داده است.

اسراییل پس از آغاز حملات گروه حماس که اوایل صبح شنبه به وقت محل در نوار غزه صورت گرفت،‌ با حماس درگیر جنگ است. بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسراییل، گفته است که دشمن هزینه ای بی سابقه را پرداخت خواهد کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG