لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به کشته شدن فهیم دشتی


کشته شدن فهیم دشتی،‌ سخنگوی "جبههٔ‌ مقاومت ملی افغانستان" به رهبری احمد مسعود، واکنش هایی را در رسانه های اجتماعی در پی داشت.

علی میثم نظری، سخنگوی جبههٔ‌ مقاومت ملی افغانستان، خبر کشته شدن آقای دشتی را درصفحه فیسبوک اش تایید کرده است.

اما آقای نظری در مورد چگونگی کشته شدن فهیم دشتی را که در ۲۰ گذشته یکی از فعالان شناخته شدهٔ رسانه های آزاد افغانستان بود، جزییات ارایه نکرده است.

رنگین دادفر اسپنتا،‌ مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در دورهٔ ریاست جمهوری حامد کرزی، در واکنش به کشته شدن آقای دشتی در صفحهٔ فیسبوک اش نوشته است که آقای دشتی با "قامت استوار" در برابر طالبان جان باخت.

فوزیه کوفی، عضو پیشین پارلمان افغانستان، با اشاره به کشته شدن آقای دشتی گفته است که طالبان جنگ را بر صلح ترجیح می‌دهد.

خانم کوفی صفحهٔ فیسبوک اش نوشته است که "خبر شهادت جانگداز فهیم دشتی، ژورنالیست چیره دست و مبارز خستگی ناپذیر جانکاه است."

محی الدین مهدی،‌ عضو پیشین پارلمان افغانستان از ولایت بغلان، در صفحهٔ‌ فیسبوک اش نوشته است که "دشتی نماد از آزادگی، استغنا و پاک‌دامنی بود. او فقیرانه ولی با عزت زیست؛ و مردن با افتخار نیز انتخاب خودش بود."

صدیق الله توحیدی،‌ رییس اجرایی کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغانستان، در صفحهٔ‌ فیسبوک اش در واکنش به کشته شدن آقای دشتی نوشته است که "رفیق جز چند قطره اشک چیز دیگر ندارم که بدرقه راه ات. کنم افسوس که این سفر را تنها رفتی وداغ بردل ما بگذاشتی."

سعد محسنی، رییس موبی گروپ،‌ خبر کشته شدن آقای دشتی را وحشتناک توصیف کرده است و گفته است که "خبر وحشتناکی از پنجشیر فهیم دشتی برای رسانه های آزاد بسیار مبارزه کرد. او [به رسانه های آزاد] اهمیت می داد. روحش شاد."

سمیع مهدی، رییس پیشین رادیو آزادی، آقای دشتی را مرد آزاده و آزادی بیان خوانده است.

آقای مهدی در صفحهٔ رسمی فیسبوک اش در واکنش به کشته شدن آقای دشتی نوشته است:‌ "مقاومتگران آزاده و قلم‌ به‌دستان وطن‌پرست برای همیش مدیون دشتی خواهند بود. او هم در هردو مقاومت مقدس قدم زد و هم در صحنه‌ی آزادی بیان قلم زد."

فهیم دشتی از افراد نزدیک احمد شاه مسعود بود که در هنگام ترور اش با آقای مسعود یکجا بود و در آن حمله وی نیز زخمی شد.

آقای دشتی پس از سقوط حاکمیت طالبان به کابل برگشت و در رسانه های آزاد افغانستان کارش را آغاز کرد. او دو سال قبل همکاری اش را با احمد مسعود، رهبر کنونی مقاومت ملی افغانستان، آغاز کرد.

فهیم دشتی فعال رسانه یی از افراد نزدیک به احمد شاه مسعود، فرمانده فقید ضد طالبان، و همکار نزدیک به احمد مسعود،‌ رهبر مقاومت ملی مردم افغانستان،‌به شمار میرفت
فهیم دشتی فعال رسانه یی از افراد نزدیک به احمد شاه مسعود، فرمانده فقید ضد طالبان، و همکار نزدیک به احمد مسعود،‌ رهبر مقاومت ملی مردم افغانستان،‌به شمار میرفت

آقای دشتی که در یک هفتهٔ گذشته به صورت فعال با رسانه های افغانستان و جهان در مورد ادامهٔ حملات طالبان بر ولایت پنجشیر معلومات ارایه می کرد، در آخرین پیام تویتر خود از پیشنهاد صلح با گروه طالبان حرف زده است.

این در حالی است که گروه طالبان ادعا تصرف کامل پنجشیر را کرده اند، اما جبههٔ‌ مقاومت گفته است که در محلات استراتیژیک این ولایت حضور دارند و مقاومت شان در برابر طالبان جریان دارد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG