لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها پیرامون آمادگی ها برای تطبیق گزینه صفر


خروح کامل عساکر از افغانستان
خروح کامل عساکر از افغانستان
یک عضو کانگرس ایالات متحده با آمادگی وزارت دفاع این کشور با گزینه خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان شدیداً مخالفت ورزیده است.

ادم کنزنگر به صدای امریکا گفت که اعلان این خبر که گویا نیروهای امریکایی تا اخیر سال جاری از افغانستان خارج میشوند، انکعاس های منفی در قبال خواهد داشت.

او گفت که گزینه صفر پیامی نادرستی را به دشمنان ایالات متحده، به طالبان و القاعده میفرستد.

این عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده افزود:"گفته شده است که مردم افغانستان باید از کرزی بخواهند تا توافقنامه دوجانبه امنیتی و دفاعی را به امضا برساند. فکر میکنم که امریکا مایل است برخی از نیروهای خویش را در افغانستان نگهدارد اما کرزی باید به تقاضای مردم خویش گوش فرا داده توافقنامۀ متذکره را امضا کند."

این در حالی است که وزارت دفاع ایالات متحده نیز به روز شنبه با نشر اعلامیۀ از آمادگی برای خروج کامل نیروها از افغانستان خبر داد.

این خبر پس از آن انتشار یافت که قصر سفید از تماس تیلیفونی و بحث بین روئسای جمهور ایالات متحده و افغانستان پیرامون این موضوع اعلامیۀ را به نشر رساند.

واکنش ارگ

سخنگوی حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان به روز چهارشنبه به اسوشیتد پرس گفت که طرح احتمالی ایالات متحده برای خروج کامل نیروهای امریکایی تا اخیر سال ۲۰۱۴ از آن کشور یک امر عادی است.
ایمل فیضی در پاسخ به دستور باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده صحبت میکرد که روز گذشته به وزارت دافاع آن کشور دستور داد تا در صورت عدم امضای توافقنامۀ دوجانبه امنیتی و دفاعی توسط رئیس جمهور افغانستان، طرح خروج کامل قوا و تجهیزات از آن کشور را ترتیب دهد.

فیضی گفت:"بدون آنهم ۲۰۱۴، سال خروج اکثریت نیروهای امریکایی از افغانستان است. و در جریان (صحبت های آقای اوباما و آقای کرزی)، طوری که در رسانه ها آمده است، هیچ بحثی در رابطه به خروج کامل نیروها صورت نگرفته است."

او افزود که در جریان صحبت های تیلیفونی بین دو رهبر، آقای اوباما از احتمال چنین یک اقدامی صحبت کرده است، آنهم در صورتی که این توافقنامه تا اخیر سال ۲۰۱۴امضا نشود.

آقای فیضی گفته است که از اعلامیه قصر سفید بر میاید که جانب امریکا حتی تا اخیر سال ۲۰۱۴میتواند این توافقنامه را نهایی کند، به این معنی که آنها میتوانند برای امضای آن در انتظار رئیس جمهور آیندۀ افغانستان باشند.

اما خبر نامۀ روز گذشتۀ قصر سفید مشعر است که هر قدر امضای این توافقنامه به تعویق بافتد به همان اندازه طرح و اجرای هر گونه ماموریت ایالات متحده، پُر آزمون خواهد شد. و به همین ترتیب، ماموریت پس از سال ۲۰۱۴ ایالات متحده کوچکتر خواهد بود.

هشدار ناتو

اندرس فو رسمسن، منشی عمومی ناتو به روز چهارشنبه گفت که اگر رهبران افغان و قصر سفید نتوانند روی توافقنامۀ امنیتی و دفاعی به توافق برسند، متحدینِ به رهبری ایالات متحده تا ماه دسمبر سال ۲۰۱۴تمام عساکر و تجهیزات خویش را از افغانستان بیرون خواهد کرد.

آقای رسمسن افزود :"اگر توافقی بین ایالات متحده و افغانستان صورت نگیرد، هیچ عسکر ناتو پس از سال ۲۰۱۴در افغانستان باقی نخواهد ماند." با آنهم او تاکید کرد که این اقدام را ترجیح نمیدهند.

این اظهارات منشی عمومی ناتو در آغاز اجلاس وزرای دفاع ناتو، بر حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان فشار وارد میکند تا این توافقنامه را امضا کند.
XS
SM
MD
LG