لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌های بین المللی به آتش‌بس در روزهای عید


عکس از آرشیف.
عکس از آرشیف.

اعلام آتش‌بس از سوی طالبان و حکومت افغانستان در جریان سه روز عید، با واکنش‌های‌ ملی و بین‌المللی مواجه شده است.

راس ویلسن، شارژدافیر سفارت ایالات متحده در افغانستان، آتش بس در روزهای عید را "نعمت ویژه" برای مردم افغانستان خوانده و گفته است که از این فرصت برای آغاز مذاکرات استفاده شود.

آقای ویلسن روز یکشنبه ۲۴ می (چهارم جوزا) در توییترش نوشت:"بیایید با درک این فرصت، از آن برای پیشرفت روند صلح با اتخاذ اقدامات و حرکت به سوی مذاکرات استفاده صورت گیرد."

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان، با استقبال از تامین آتش‌بس گفته است که گام‌های مثبتی چون ادامه تبادله زندانیان مطابق توافقنامه صلح ایالات متحده و طالبان، تعیین تاریخ برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی و "برنگشتن به سطح بلند خشونت‌ها" اتخاذ شود.

آقای خلیلزاد تاکید کرده که نباید این فرصت از دست داده شود.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو نیز در توییترش روز یکشنبه نوشت که از تامین آتش‌بس استقبال می‌کنند و دو طرف باید این فرصت را درک کنند.

‌سونی لیگیت، سخنگوی نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان از تمام طرف‌ها خواسته که با کاهش خشونت‌ها، اجازه دهند روند صلح پیش برده شود.

گروه طالبان ناوقت شنبه، ۲۳ می (سوم جوزا) اعلام کرد که سه روز عید فطر را آتش بس می‌کنند.

رییس جمهور محمد اشرف غنی در یک تویت از این اقدام طالبان استقبال کرد و گفت که نیروهای امنیتی افغان نیز در حالت دفاعی قرار خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG