لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها به غنی سازی یورانیم به سطح بلند توسط ایران


سخنگوی اتحادیه اروپایی امروز از ایران خواست تا به توافقنامه هسته ای ۲۰۱۵ آن کشور پابند بماند و از حد تعیین شده غنی سازی یورانیم در آن توافقنامه عدول نکند.

از سوی دیگر، مایک پنس، معاون رییس جمهور ایالات متحده نیز به ایران هشدار داده که آن کشور نباید خویشتنداری واشنگتن را با عدم قاطعیت امریکا اشتباه گیرد.

آقای پنس این سخنان را روز دوشنبه هشتم جولای (18 سرطان) در واکنش به خبر افزایش سطح غنی سازی یورانیم ایران بیان داشت و افزود که اردوی ایالات متحده آماده است تا از منافع آن کشور و شهروندانش در منطقه حفاظت کند.

آقای پنس افزود:" ما به مخالفت با تاثیرات بدخواهانه ایران و وارد کردن فشار روی اقتصاد آنان ادامه می دهیم. تحت رهبری رییس جمهور ترمپ، ایالات متحده هرگز به ایران اجازه نخواهد داد تا به سلاح اتمی دست یابد."

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز در یک پیام مشابه خطاب به تهران گفت:" تا زمانی که ایران از خواسته ی خود برای دست یافتن به سلاح اتمی دست نکشیده، فعالیت های خشونت بار خود را در شرق میانه متوقف نساخته و از اقدامات تروریستی و حمایت از تروریزم در جهان صرف نظر نکرده است؛ ایالات متحده فشار های حداکثری خود را روی آن کشور ادامه خواهد داد."

این درحالیست که سخنگوی سازمان انرژی هسته ای ایران در مصاحبه ای که روز دوشنبه هشتم جولای (18 سرطان) از شبکه دولتی ایران منتشر شد، گفت که در صورت نیاز، ایران گام دوم را "برای کاهش تعهدات خود در توافقنامه هسته یی ایران برداشته و غنی سازی یورانیم خود را تا بیست درصد یا حتا بیشتر افزایش خواهد داد."

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز دیروز از برداشتن سومین قدم در این راستا خبر داده و گفت که گام سوم "قاطع تر و مبهوت کننده تر" خواهد بود.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل در واکنش به افزایش سطح تولید یورانیم غنی شدۀ ایران می گوید که تهران برای "کاهش فشار های بیشتر بر آن کشور این اقدامات را انجام داده است."

آقای نتنیاهو گفت :"آنان به نفت کش ها حمله می کنند، طیاره بی پیلوت امریکایی را سقوط می دهند و به طرف همسایه های خود راکت شلیک می کنند. مهم است که به چنین اقداماتی، نه با کاهش فشار، بلکه با افزایش فشار پاسخ داده شود."

قصر سفید دیشب با نشر اعلامیه از صحبت تیلفونی دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده و ایمانویل مکرون، همتای فرانسه یی اش خبر داد و گفت که هدف از این گفتگو اطمینان از عدم دسترسی ایران به سلاح اتمی و پایان بخشیدن به اقدامات ایران برای برهم زدن ثبات در شرق میانه، بود.

بااین حال ایران می‌گوید که درب مذاکره باز است اما هشدار داد که در صورت عدم عملی شدن تعهدات وعده داده شده در توافقنامه از سوی امضاکنندگان آن توافقنامه، تهران به کاهش تعهدات خود از این توافقنامه ادامه خواهد داد.

اقدامی که ایالات متحده می گوید به اعمال تعزیرات و انزوای بیشتر ایران خواهد انجامید.

XS
SM
MD
LG