لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به حملات هوایی پاکستان بر خاک افغانستان


به دنبال حملات هوایی پاکستان بر دو ولسوالی در شرق افغانستان، شماری از چهره‌های سیاسی افغان این اقدام پاکستان را نکوهش کرده و آن را در مغایرت با حقوق بین‌الملل خوانده اند.

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در ملل متحد درصفحهٔ ایکس‌اش نگاشته است که حملات هوایی اردوی پاکستان بر خاک افغانستان به هر بهانه‌ای که انجام شده باشد، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تمامیت ارضی و حاکمیت افغانستان است.

فایق گفته است: "ما این اقدامات را به شدت محکوم می‌کنیم. کشتن زنان و کودکان افغان غیرقابل پذیرش است و هیچ‌گونه تهدید امنیتی را توجیه نمی‌کند."

حکومت طالبان گفته است که نیروهای هوایی پاکستان در ساحهٔ لمن ولسوالی برمل ولایت پکتیکا و ساحهٔ افغان- دوبی ولسوالی سپیره ولایت خوست بر خانه‌های مسکونی بمباران کردند که در نتیجۀ آن سه زن و سه کودک در پکتیکا و دو زن در خوست جان باختند.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، در اعلامیه‌ای این حملات را نکوهش کرده و آن را نقض آشکار تمامیت ارضی و موازین بین‌المللی خوانده است.

کرزی چنین اقدامات را به زیان روابط میان افغانستان و پاکستان خوانده و تاکید کرده است که "تغيیر در پالیسی اسلام‌آباد و ایجاد رابطهٔ متمدنانه بر پایهٔ مناسبات نیک همسایگی با افغانستان" به نفع هردو کشور و عامل تامین صلح و ثبات در منطقه خواهد بود.

محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان نیز با نکوهش این حمله در ایکس نگاشته است که این اقدام پاکستان نقض آشکار موازین بین‌المللی، قوانین بشردوستانه، تجاوز صریح به حریم و حاکمیت ملی افغانستان است.

او نگاشته است: "با توجه به تجارب تلخ دهه‌های گذشته، اردوی پاکستان باید این خردمندی را از خود نشان دهد که موثرترین راه مبارزه با تروریزم و بی‌ثباتی در منطقه دست کشیدن از حمایت آن است، حمایتی را که اردوی پاکستان در دهه‌های گذشته برخلاف خواست و هشدارهای افغانستان و جامعه جهانی پیوسته و با خیره سری ادامه داد."

سمیع سادات، جنرال پیشین اردو و رهبر جبهه متحد افغانستان نیز حملات پاکستان را نکوهش کرده و گفته است که این چهارمین تهاجم نیروهای هوایی پاکستان از زمان تسلط دوبارۀ طالبان در افغانستان است.

او در شبکۀ ایکس نگاشته است: "من نه تنها این را محکوم می‌کنم، بلکه به پاکستان هشدار می‌دهم که این اقدامات عواقب شدیدی برای پاکستان خواهد داشت. امروز ممکن است به لطف حمایت شما از طالبان، یک دولت ملی قوی نداشته باشیم، اما ما ابزارهای بسیار دیگری در اختیار داریم."

به باور سمیع سادات، این اقدامات تنش‌های منطقه‌ای را به اوج می‌رساند، از اینرو پاکستان باید هرگونه تهاجم بیشتر به افغانستان را متوقف کند.

با این حال، حکومت پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفت است که هدف عملیات که بر اساس معلومات استخباراتی انجام شد "تروریست‌های مرتبط با گروه حافظ گل بهادر" بودند. بر بنیاد اعلامیه، گروه بهادر در کنار تحریک طالبان پاکستان، مسوول حملات متعدد تروریستی در داخل پاکستان بوده که سبب مرگ صدها غیرنظامی و نیروهای امنیتی شده است.

حکومت پاکستان گفته است که در جریان دو سال گذشته، بارها نگرانی‌هایش را در مورد حضور گروه‌های تروریستی، به شمول تحریک طالبان پاکستان در داخل افغانستان با طالبان افغان شریک کرده است.

اما طالبان افغان می‌گویند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده شود.

حکومت پاکستان همچنان گفته است که به تمامیت ارضی و حاکمیت افغانستان احترام قایل است و به همین دلیل همیشه مذاکره و همکاری را برای مقابله با تهدید تروریزم ترجیح داده است.

گروه

XS
SM
MD
LG