لینک های دسترسی

Breaking News

آبدات تاریخی و فرهنگی افغانستان بازسازی میشود


حکومت افغانستان تصمیم دارد تا ۱۴آبده تاریخی و باستانی این کشور را مرمت و بازسازی نماید.

فرهنگیان هرات نیز با استقبال از این تصمیم حکومت، از محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌خواهند تا با احیای مجدد کارخانه کاشی‌سازی در مسجد جامع این ولایت، به غنامندی بیشتر میراث‌های فرهنگی در این ولایت کمک کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به وزارت شهرسازی این کشور حکم داده تا شماری از این بناها را در ولایات مختلف کشور سروی و مورد آسیب شناسی قرار دهد.

به تازگی یک هیأت نهُ نفری از انجنیران وزارت شهرسازی برای سروی مقدماتی آسیب‌های وارده به مسجد جامع بزرگ هرات، وارد این شهر شده اند.

انجنیر دستگیر صادق‌یار رئیس این هیئت گفت که حکومت افغانستان تصمیم گرفته تا ۱۴ آبده تاریخی و اسلامی این کشور را در ولایت‌های کابل، هرات، بلخ و ننگرهار از بودجه انکشافی خود در سال ۱۳۹۶شمسی، مرمت و بازسازی کند.

انجینیر صادق‌یار افزود که قرار است بخش‌های آسیب‌دیده این بناها توسط متخصصین افغان که ۲۵ فیصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد.

او اضافه کرد:"۱۴پروژه تحت نام ترمیم و تحکیمات اساسی آبدات تاریخی مربوط وزارت شهرسازی شده که فعلا بررسی های مقدماتی آنها را انجام میدهیم که از جمله میتوان به مسجد جامع هرات، قصر دارالامان، تپه تاج بیگ، مسجد جامع عیدگاه، مسجد جامع پل خشتی، مسجد جامع شاه دوشمشیره، باغ سراج العمارت در جلال آباد، احیای و اعمار مقبره قاضی امان الله خان در جلال اباد و احیای روضه شریف در مزارشریف اشاره کرد."

مسوولان فرهنگی هرات نيز مي‌گويند که با ترميم و بازسازی بخش‌های مختلف مسجد جامع؛ اين بنا برای صدها سال ديگر حفظ خواهد شد.

آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات گفت که از نگاه تخنیکی مسجد جامع بزرگ این ولایت با تهدیدهای زیادی روبرو است که نیاز به یک بودجه دوامدار برای مرمت دارد.

انکشاف آبدات

از جانب دیگر فرهنگیان هرات، این تصمیم حکومت را مؤثر عنوان می‌کنند.

همایون احمدی یکی از کارمندان بخش آبده‌های تاریخی ولایت هرات همچنان از سران حکومت می‌خواهد تا با راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های کاشی سازی "مُعَرَق و هَفت رنگ" در مسجد جامع این ولایت به زیبایی آبده‌های تاریخی توجه بیشتر کنند.

احمدی علاوه کرد:" از حکومت میخواهیم تا در قسمت احیای مجدد کارخانه کاشی سازی توجه شایانی به خرج دهند که بتوانیم زیبایی آبده های تاریخی ولایت هرات را با همین تزیینات مجدد کاشی کاری ها و نصب کتیبه ها نمایان کنیم و منحیث بناهای تاریخی به جهانیان عرضه کنیم."

مسجد جامع بزرگ هرات یکی از آثار ماندگار دوران حاكميت غوری‌ها است که در سال ۵۹۵ هجری قمری توسط سلطان غیاث‌الدین غوری با استفاده از گل و خشت به صورت پخته ساخته شده است، اما جنگ‌های داخلی و عدم توجه به آن سبب شده است که این آبده تاریخی آسیب ببیند.

XS
SM
MD
LG