لینک های دسترسی

Breaking News

کاهش ده درصدی محصولات بادام دردایکندی


بادامدايكندی از شهرت و جایگاه خاصى در افغانستان برخوردار بوده و علاوه برمصرف در داخل، به خارج از این کشور نیز صادر مـی‌گردد.
بادامدايكندی از شهرت و جایگاه خاصى در افغانستان برخوردار بوده و علاوه برمصرف در داخل، به خارج از این کشور نیز صادر مـی‌گردد.

بادام، یگانه محصول پردرآمد دایکندی که همه ساله چشم هزاران خانواده‌ی این ولایت به درآمد آن بوده وبیش ازهشتاد درصد باشندگان این ولایت ازفروش آن امرار معیشت می‌کنند، امسال ازبازارخوبی برخوردارنیست.

باغداران ودهاقین دایکندی می‌گویند؛ درسال‌جاری محصولات سردرختی بادام آنان ازاثر سرما وبارش ژاله کاهش یافته است علاوه برآن قیمت این محصول نیز اندک شده است.

باغ هاى بادام در ولسوالى هاى شهرستان، میرامور، کیتی، کجران، اشترلی، خدیر و نیلی مرکز دايکندى وجود دارد و انواع بادام به نام‌هاى بادام سنگک، ستار بايى، کفمل،عبدالواحدی و کاغذی ياد ميشود.

ضامن یکی ازباغداران دایکندی می‌گوید:" بادام امسال بسیار ارزان است. حتی ما همان بادام سال گذشته مان را به فروش رسانده نتوانستیم وازدولت می‌خواهیم تا برای فروش ورشد محصولات بادام دایکندی یک بازار مناسب را درنظرگیرد".

یک سیرهفت کیلویی بادام درسال گذشته دردایکندی تا شش هزار افغانی به‌فروش رسیده است. اما درسال‌جاری باغداران می‌گویند که یک سیربادام به هشت‌صد افغانی کاهش یافته وبسیاری ازباغداران و تاجران محلی نیز متضررشده اند.

خدا داد یکی ازتاجران محلی بادام دردایکندی می‌گوید:" فعلآ قیمت یک سیرهفت کیلویی بادام هشت‌صد وهشتاد افغانی است که کسی آنرا نمی‌خرد، درسالهای گذشته ما با بسیاری از تاجران قرارداد داشتیم ،اما امسال هیچ تاجری ازبیرون دایکندی برای خرید بادام اقدام نکرده است".

نبود سرک معیاری، دوردست بودن دایکندی به کابل پایتخت کشور و خشکسالی ازجمله عوامل عمده کاهش قیمت بادام وپایین آمدن سطح تولید این محصول خوانده شده است.

تولید بادام دردایکندی سالانه به بیش ازیازده هزارتن می‌رسد.

ریاست زراعت ولایت دایکندی می‌گوید که امسال محصولات بادام این ولایت ۱۰.۵ درصد کاهش داشته که بسیاری ازدهاقین را متضررکرده است.

جلیل همت آمرامور زراعتی ریاست زراعت دایکندی می‌گوید:" نبود بازار مناسب وعدم موجودیت فابریکه های پروسس بادام یکی از مشکلات عمده دهاقین محسوب می‌شود که متأسفانه دراین زمینه کارچندانی صورت نگرفته است".

آقای همت می‌گوید که قسمت اعظمی از محصولات بادام درفصل بهار ازاثرسردی هوا و بارش ژاله تخریب شده است.

مقام‌ها می‌گویند که تلاش ها جریان دارد تا درسال آینده، دو مرکز پروسس بادام درنیلی مرکز این ولایت و ولسوالی شهرستان ایجاد گردد.

باغداران دایکندی درسال‌های گذشته عاید خوبی از محصولات بادام به دست می‌آوردند. اداره زراعت این ولایت درسال ۲۰۱۲ میلادی عاید به دست آمده از بادام این ولایت را حدود یک میلیارد افغانی برآورد کرده بودند.

بادام خشک دايكندی از شهرت و جایگاه خاصى در کشور برخوردار بوده و علاوه برمصرف در داخل، به خارج از کشور نیز صادر مـی‌گردد.

درنمایشگاه محصولات زراعتی امسال درکابل، بادام وسیب ولایت دایکندی درمیان بیش از۳۰ ولایت افغانستان مقام اول را کسب کرده بود.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG