لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه: صدا و ویدیوی کشته شدن خبرنگار سعودی ثبت شده است


روزنامۀ واشنگتن پست ناوقت پنجشنبه گزارش داد که حکومت ترکیه مقامات امریکایی را آگاه ساخته است که مقامات آن کشور، صدار و ویدیویی را در اختیار داردکه ثبوت کنندۀ کشتن جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستان سعودی، در داخل قونسلگری سعودی در استانبول است.

مقامات امریکایی و ترکی به روزنامۀ واشنگتن پست گفته اند که شواهد نشان می دهد که آقای خاشقجی به تاریخ دوم اکتوبر پس از وارد شدن در قونسلگری عربستان در استانبول ترکیه، توقیف می شود و پس از "شنکجه، کشته شده و اندام اش قطعه قطعه" می گردد.

اما این مقامات که نخواستند نام های شان فاش شود، گفته اند که تا حال واضح نیست که آیا مقامات امریکایی محتوای شواهد را دیده و یا شنیده اند یا خیر.

قبل بر این، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، گفته بود که محققان امریکایی در ترکیه تلاش می کنند دریابند که بر سر جمال خاشقجی، چی رخ داده است.

رئیس جمهور ترمپ به رسانه های امریکایی گفته است که "او [آقای خاشقجی] داخل [قونسلگری عربستان سعودی در استانبول شد] اما بیرون نیامد."

جمال خاشقجی، روزنامۀ نگار عربستان سعودی، حین ورود به داخل قونسلگری عربستان سعودی در استابول ترکیه
جمال خاشقجی، روزنامۀ نگار عربستان سعودی، حین ورود به داخل قونسلگری عربستان سعودی در استابول ترکیه

در همین حال، یک گروۀ از سناتوران امریکایی، طی یک نامه از دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در مورد قضیۀ ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستان سعودی مقیم در ترکیه، خواستار تحقیقات شده اند که نتیجۀ آن میتواند منجر به وضع تعزیرات علیۀ ریاض گردد.

جمال خاشقجی که یکی از منتقدین برجستۀ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بود، بتاریخ دوم اکتوبر به خاطر گرفتن اسناد ازدواج اش به قونسلگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، ولی پس از ورود به این مکان، دیگر دیده نشده است.

مقامات ترکی گفته اند که خاشقجی به صورت عمدی در داخل قونسلگری عربستان سعودی کشته شده است، اما ریاض ادعای ترکیه را رد کرده و گفته است که برای اثبات چنین ادعا، هیچ نوع اسناد ارایه نشده است.

ناپدید شندین این روزنامه نگار و نویسندۀ عربستان سعودی موجب انتقاد ها و نگرانی کشور های مختلف و سازمان های بین المللی حقوق بشر شده است. در آخرین مورد، فرانسه نیز از ریاض خواهان ارایۀ وضاحت و پاسخ های دقیق در مورد سرنوشت جمال خاشقجی شده است.

در همین حال، يك هيات عربستان سعودى روز جمعه به تركيه رسيد تا در تحقيقات مشترك با انقره در باره ناپديد شدن خبرنگار عرب شركت كنند.

يك مقام تركى گفته است كه این هيات عربستان در روز هاى اخير هفته با مقامات تركى ملاقات خواهد كرد.

دستور ولیعهد

در همین حال، روزنامۀ واشنگتن پست روز پنجشنبه به نقل از استخبارات ایالات متحده گزارش داد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دستور داده بود تا جمال خاشقجی از ایالت ورجینای امریکا به عربستان سعودی برگردانیده شود و سپس دستگیر شود.

دوستان آقای خاشقجی گفته اند مقامات ارشد عربستان سعودی از چهار به این سو با این روزنامه نگار منتقد ولیعهد عربستان سعودی تماس های پیهم گرفتند و برای وی پیشنهاد حراست از وی را دادند. دوستان آقای خاشقجی همچنین گفته اند که مقامات ارشد عربستان سعودی حتا پیشنهاد کردند که در صورت برگشت اش به عربستان سعودی، حکومت ریاض ویرا در یک موقف بالای آن کشور مقرر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG