لینک های دسترسی

Breaking News

فشار روسیه، چین و پاکستان بر طالبان؛ حکومت همه‌شمول شکل دهید


نمایندگان ویژه چین، روسیه و پاکستان برای افغانستان به کابل سفر کرده و با رهبران طالبان و مقام‌های پیشین افغان دیدار و گفتگو کرده اند.

آژانس دولتی باختر گفته است که دیدار نمایندگان این کشورها با ملا محمد حسن آخند، سرپرست ریاست کابینۀ طالبان دیروز در ارگ انجام شد و دو طرف در مورد وضعیت کنونی افغانستان بحث و گفتگو کرده اند.

هرچند طالبان در مورد جزییات صحبت‌های روز سه شنبه میان ملا حسن آخند و نمایندگان ویژۀ این سه کشور چیزی نگفته اند، منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل در یک پیام تویتر گفته است که "صلح، ثبات و حکومت همه‌شمول" در این نشست به بحث گرفته شد.

همه‌شمولیت حکومت، یکی از تقاضاهای عمدۀ جامعۀ جهانی به شمول همسایگان افغانستان از گروه طالبان است که از پنج هفته به اینسو قدرت را در افغانستان در دست گرفته است.

با وصف تعهد طالبان به ایجاد حکومت همه شمول، کابینۀ سرپرست این گروه همه متشکل از اعضای طالبان بوده و این کابینۀ تک قومی که زنان و اقلیت‌ها نیز در آن حضور ندارد، سبب انتقادات فراوان شده است.

در این حال، ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژه روسیه، صادق خان، نماینده ویژۀ پاکستان و یوشیایو یونگ، نماینده ویژه چین در امور افغانستان، با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان صحبت کرده اند.

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که در این دیدار، نمایندگان این کشورها، بر تشکیل حکومت همه‌شمول و قابل قبول برای همۀ افغان‌ها در افغانستان تاکید کرده اند.

این شورا در اعلامیه‌ای گفته است: "نمایندگان مذکور همچنان بر صلح و ثبات، سیاست معتدل، احترام به حقوق زنان، زمینه‌سازی تعلیم و تربیه برابر برای افغان‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای تاکید کردند."

گروه طالبان به تاریخ ۱۵ اگست (۲۴ اسد) وارد شهر کابل شدند و با گذشت پنج هفته و اعلام کابینۀ سرپرست، این گروه تا کنون به تشکیل یک حکومتی قابل قبول به مردم افغانستان، کشورهای منطقه و جهان قادر نشده است.

این گروه در روزهای اخیر بسیاری اعضای کابینۀ سرپرست خود را اعلام کرده که این کابینه به خاطر "عدم حضور زنان، تک قومی بودن و حضور چهره‌های جنجال برانگیز که در فهرست دهشت‌افگنان امریکا قرار دارد"، واکنش‌های برخی کشورها را به دنبال داشت.

این در حالی است که هفته گذشته، رهبران کشورهای منطقه در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان بر ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان تاکید کردند.

دو روز پس از این نشست، عمران خان، صدر اعظم پاکستان گفت که گفتگوهایش را با طالبان به هدف ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان آغاز کرده است که در آن همۀ اقوام این کشور سهم داشته باشند.

آقای عمران خان روز شنبه ۱۸سپتمبر (۲۷ سنبله) در رشته پیام‌هایی در صفحۀ تویترش نوشته است: "پس از نشست دوشنبه با رهبران همسایه‌های افغانستان، به ویژه گفتگوی طولانی با امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، من برای یک حکومت همه‌شمول و برای شمولیت اقوام تاجیک‌، هزاره‌ و اوزبیک‌، مذاکره با طالبان را آغاز کرده‌ام."

پیش از این طالبان گفته اند که در کابینۀ این گروه از تمام اقوام افغانستان حضور دارد و تلاش‌های آنان برای ایجاد یک دولت همه‌شمول در این کشور جریان دارد.

XS
SM
MD
LG