لینک های دسترسی

Breaking News

رمز سفید شدن موی شناسایی شد


موی اروپایی تبارها زودتر از دیگران سفید می شود.
موی اروپایی تبارها زودتر از دیگران سفید می شود.

دانشمندان موفق به کشفی شده اند که می تواند در آینده منجر به تولید دواهایی شود که از سفید شدن موی جلوگیری کند و حتا موهای سفید شده را به حالت عادی آن بر گرداند.

پژوهشگران در دانشگاه لندن برای نخستین بار ژنی را شناسایی کرده اند که در سفید شدن مو نقش دارد.

پژوهشگران گفته اندکه تحلیل و تجزیۀ DNA بیش از ۶۳۰۰ نفر از پنج کشور امریکای لاتین آنان را قادر ساخته است تا ژنی را شناسایی کنند که سبب می شود موهای انسان سفید شود.

دانشمندان گفته اند که این ژنها IRF4 بوده و در تنظیم میلانین در بدن نقش دارند. میلانین مواد رنگۀ است که رنگ موی، رنگ پوست و رنگ چشم انسان را تولید و تعیین می کند.

اندرس رویز لینارس متخصص ارثیت در دانشگاه لندن به خبرگزاری رویترز گفته است که موی افراد دارای انواع مشخص این ژن، پیش از وقت سفید می شود. لینارس یکی از پژوهشگران این مطالعه است که نتایج آن در ژورنال ارتباط طبیعت به نشر رسیده است.

با اینحال پژوهشگران گفته اند که وراثت یگانه عامل سفید شدن مو نبوده بلکه عوامل متعدد دیگر چون فشارهای روانی و تجربۀ تلخ از رویدادهای تکاندهنده نیز می تواند در این زمینه نقش داشته باشد.

کاستوب ادهیکاری پژوهشگر وراثت در دانشگاه لندن می گوید که این نخستین باری است که در مورد عوامل ارثی سفید شدن موی انسان تحقیق شده است.

شماری از مردم پول زیادی را مصرف می کنند تا موهای سفید شان را به حالت طبیعی بر گردانند. پژوهشگران می گویند که شناسایی ژن جدید راه را برای روش درمانی باز خواهد کرد تا از سفید شدن موی جلوگیری شود یا موی سفید دوباره به رنگ طبیعی برگردانده شود.

پژوهشگران در این مطالعه معلومات ارثی را در مورد زنان و مردان از کشورهای برازیل، کولمبیا، چیلی، مکسیکو و پیرو جمع آوری کردند که در میان آنان افرادی از تبار های اروپایی، امریکایی های بومی و افریقایی ها شامل بودند.

لینارس می گوید که ژن های عامل سفید شدن مو، ابتدا در نزد اروپایی تبارها دیده شد که به گفتۀ وی می توان پی برد که چرا سفید شدن مو در نزد اروپایی ها نسبت به دیگران معمولتر است.

منبع: رویترز
برگردان: نجیب الله احمدیار

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG