لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای توزیع هزاران ویزای جعلی ترکیه به مردم در شمال افغانستان


ده‌ها تن از باشندگان ولایت‌های شمالی افغانستان از "توزیع ویزای جعلی ترکیه" در شهر مزارشریف، دست به اعتراض زدند.

اعتراض کنندگان ادعا کردند که یک شرکت خصوصی به نام "ریرید" که انحصار صدور ویزای ترکیه را در اختیار دارد، برای ۴۷۰۰ نفر ویزای جعلی توزیع کرده و این افراد دوباره به افغانستان برگردانیده شده اند.

به گفتۀ اعتراض کنندگان، این شرکت هر ویزای جعلی را تا ۲۹۰۰ دالر امریکایی فروخته و کسانیکه با این ویزا به ترکیه سفر کرده اند، به محض رسیدن به میدان‌های هوای آن کشور، دوباره به افغانستان برگشت داده شده اند.

فراح الدین، یکی از باشندگان سرپل که از سوی پولیس ترکیه به افغانستان برگشت داده شده است، به صدای امریکا گفت که برای ویزای جعلی ترکیه، ۲۹۰۰ دالر امریکایی پرداخته است.

​آقای فراح الدین افزود "ما هشت نفر آمدیم از همین شرکت هر ویزا را به قمیت ۲۹۰۰ دالر خریداری کردیم و رفتیم ترکیه و پس از رسیدن به ترکیه، از میدان هوایی اخراج شدیم. ما درآنجا [میدان هوایی ترکیه] بایومتریک هم شدیم که دیگر به ترکیه هم رفته نمیتوانیم. اینجا که آمدیم شرکت ما را زور گفت و ما را بیرون کرد."

سبحان الله، باشندۀ دیگر ولایت سرپل ادعا دارد که شرکت خصوصی "ریرید" از هر متقاضی بین ۱۲۰ تا ۲۹۰۰ دالر امریکایی اخذ کرده و آنهم به خاطر ویزای جعلی که موجب "اخراج ما از ترکیه به افغانستان" شد.

اعتراض کنندگان تاکید دارند که پولیس نیز پاسخ درستی به آنان نداده است.

حاجی روح الله خروطی، نماینده این اعتراض کنندگان، به صدای امریکا گفت "ریاست خارجه با اینها [مقامات شرکت ریرید] در ارتباط اند... ما که زور نداشتیم به قومندانی مراجعه کردیم، اما کدام نتیجه نگرفتیم."

اعتراض کنندگان هشدار دادند که اگر صدای شان شنیده نشود، اعتراض‌های گسترده را راه اندازی کرده و شرکت توزیع ویزای ترکیه را به آتش خواهند کشید.

مسوولان شرکت سیاحتی ریرید در پیوند با این ادعاها چیزی نگفتند، اما افزوند که در حضور وکیل مدافع به نهاد های عدلی و قضایی پاسخ خواهند گفت.

خبرنگار صدای امریکا مستقر در شهر مزار شریف بار ها تلاش کرد تا واکنش مقامات قونسلگری ترکیه را در مورد به دست بیاورد، اما تماس‌هایش بی پاسخ ماند.

درجریان چندین سال گذشته به دلیل مهاجرت های قانونی و غیر قانونی از افغانستان به کشورهای اروپایی از مسیر ترکیه، قیمت ویزای ترکیه از ۷۰ دالر امریکایی به ۳۰۰۰ دالر افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG