لینک های دسترسی

Breaking News

حضور نظامیان خارجی در جنگ هلمند افزایش می‌یابد


در حال حاضر نیروهای مأموریت حمایت قاطع، صرف نظامیان افغان را در صورت ضرورت در عملیات‌های شبانه کمک می‌کنند.
در حال حاضر نیروهای مأموریت حمایت قاطع، صرف نظامیان افغان را در صورت ضرورت در عملیات‌های شبانه کمک می‌کنند.

به دنبال ناامنی‌های اخیر در ولایت هلمند، جنرال جان نیکولسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع به آن ولایت رفته است.

پس از سفر وی به این ولایت، مقامات امنیتی به صدای امریکا گفته اند که برای حمایت به موقع نیروهای خارجی از نظامیان افغان در زمان جنگ، حضور سربازان خارجی در این ولایت افزایش می‌یابد.

در حال حاضر نیروهای مأموریت حمایت قاطع، صرف نظامیان افغان را در صورت ضرورت در عملیات‌های شبانه کمک می‌کنند.

جنرال نیکولسن هنگام صحبت روی وضعیت امنیتی هلمند به مقامات محلی افغان گفته است که نیروهای مأموریت حمایت قاطع برای تأمین امنیت و ثبات دوشادوش افغان‌ها می‌ایستند.

جنرال محمدمعین فقیری قوماندان قول اردوی 215 میوند در هلمند به صدای امریکا گفت که نظامیان خارجی در نبرد هلمند نیروهای افغان را کمک کرده اند.

جنرال فقیری گفت "در جنگ ولسوالی‌های ناامن هلمند به خصوص در عملیات سنگین و مارجه، همکاری قوای هوایی نیروهای خارجی زیاد بود که دستاورد نیز داشت".

حیات‌الله حیات والی هلمند به صدای امریکا گفت که پس از این نظامیان خارجی در عملیات‌های خاص در کنار نیروهای افغان سهم می‌گیرند.

آقای حیات افزود که در مورد وضعیت امنیتی هلمند و همکاری نیروهای ائتلاف، با جنرال نیکولسن قوماندان عمومی نیروهای خارجی در افغانستان صحبت کرده است.

والی هلمند گفت "نیروهای ائتلاف در عملیات‌های خاص مشترکاً با نیروهای افغان، پناه‌گاه‌ها، زندان‌ها و مراکز خاص آنان را هدف قرار خواهند داد".

این تغییر در حالی صورت می‌گیرد که چهار روز پیش باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، برای کمک با نیروهای افغان در مبارزه با طالبان، طرحی را تصویب کرد که نقش نیروهای امریکایی گسترده‌تر می‌گردد و آنان می‌توانند در صورت نیاز حملات بیشتر هوایی را علیه طالبان انجام دهند.

ناامنی‌های اخیر از سه هفته به این طرف در ولایت هلمند ادامه دارد که مخالفین مسلح در این مدت حملات پیاپی را بر کمربندهای امنیتی شهر لشکرگاه مرکز هلمند انجام دادند و به شمول ولسوالی‌های نهرسراج، نادعلی و مارجه در برخی مناطق دیگر حملات تهاجمی را آغاز کرده اند که اکنون هم ادامه دارد.

در حال حاضر از جملۀ چهارده ولسوالی هلمند، پنج ولسوالی در کنترول مخالفین مسلح قرار دارد.

شدت جنگ در چارچینوی ارزگان

جنگ در ولسوالی چارچینوی ارزگان بار دیگر شدت گرفته است که در نتیجۀ آن مخالفین مسلح کنترول قوماندانی پولیس این ولسوالی را به دست گرفته اند.

عبدالکریم خادم‌زی رئیس شورای ولایتی ارزگان گفت که دیشب پس از نبرد سنگین در مرکز ولسوالی چارچینو، نیروهای امنیتی مجبور به عقب‌نشینی شدند و طالبان قوماندانی امنیه را به تصرف آوردند.

دوست‌محمد نایاب سخنگوی والی ارزگان به صدای امریکا گفت که جنگ شدید در ولسوالی شهید حساس جریان دارد؛ اما هنوز این ولسوالی سقوط نکرده است.

از سه روز گذشته به طرف حملات تهاجمی طالبان بالای مرکز این ولسوالی آغاز شده است. مل‌پاسوال محمدویس صمیمی قوماندان امنیه ارزگان به صدای امریکا گفت که در نتیجۀ ضد حملۀ نظامیان افغان و قطعات خاص، صد مخالف مسلح کشته و زخمی شده اند؛ اما شمار کشته‌ها و زخمیان را مشخص نساخت.

او پذیرفت که نیروهای امنیتی افغان نیز متقبل تلفات شده است؛ اما در مورد ارقام دقیق آن چیزی نگفت.

مل‌پاسوال صمیمی گفت "مخالفین مسلح که جنگجویان خارجی به ویژه اتباع پاکستانی نیز با آنان بود، سه بار بر ولسوالی چارچینو حمله کردند؛ اما چیزی دستگیرشان نشد. شب گذشته نیروهای قطعات خاص ما به آنجا رسیده و کنترول وضعیت را به دست گرفته اند. آنان کشته و زخمی زیاد دارند که اجساد شان در محل باقی مانده و زخمیان منتقل شده اند".

اما یک مقام امنیتی ارزگان که نخواست نامی از او برده شود به صدای امریکا گفت که سی تن از نیروهای حکومت در چارچینو کشته و چهل تن دیگر زخمی شده اند.

چارچینو برای امنیت ارزگان یک ساحه مهم شمرده می‌شود که با ترینکوت مرکز ولایت و ولسوالی دهراوود هم‌مرز است.

طالبان در پیام تیلفونی به رسانه‌ها ادعا کرده اند که مرکز ولسوالی چارچینو، قوماندانی امنیه و شماری از پوسته‌های امنیتی را گرفته اند و هنوز هم جنگ جریان دارد.

XS
SM
MD
LG