لینک های دسترسی

Breaking News

نتایج سفر رکس تلرسن به عربستان سعودی و قطر


رکس تلرسن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، پیش از سفر اعلام ناشده اش به کابل، در دوحه از کشورهای که در اختلاف با قطر قرار دارند، خواست تا اختلافات خود را با آن کشور عرب کنار گذاشته و بر همکاری مشترک با یکدیگر توجه کنند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که واشنگتن آمادۀ هرنوع همکاری جهت فراهم سازی تلاش های دپلوماتیک در این رابطه خواهد بود.

آقای تلرسن در دوحه گفت که نگرانی واشنگتن از بابت خراب شدن روابط میان قطر و کشور های دیگر عرب، هنوز ادامه داشته زیرا به گفتۀ او "این تنش عواقب منفی اقتصادی و نظامی برای طرف های درگیر داشته و ایالات متحده نیز تاثیرات آن را احساس کرده است."

کشورهای خلیج عرب به شمول مصر، قطر را به جادادن تندروان متهم کرده اند که حمایت ایران را باخود دارند، اما دوحه و تهران هردو این ادعا را رد میکنند. ایران از ملیشه های حمایت میکند که در برابر گروۀ دولت اسلامی یا داعش در عراق و سوریه میجنگند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده در حالی وارد شرق میانه شده بود که واشنگتن بر عربستان سعودی و عراق فشار وارد آورده تا در برابر پرخاشگری ایران در آن منطقه، جبهۀ متحدی را شکل دهند.

اما حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در واکنش به سفر آقای تلرسن به شرق میانه گفته که نفوذ تهران در کشور های منطقه به مانند عراق، سوریه، لبنان، شمال افریقا و خلیج فارس، نسبت به هر وقت دیگر بیشتر میباشد و اضافه کرده که بدون حضور داشت ایران، در حقیقت هیچ اقدامی شده نمیتواند.

در یک اقدام تازه که هدف آن بیشتر جلوگیری از آنچه جاه طلبی های ایران در شرق میانه تلقی میشود، عربستان سعودی و عراق روز گذشته یک مرکز مشترک ضد فعالیت های دهشت افگنی را افتتاح کردند. وزیر خارجۀ ایالات متحده ایجاد این مرکز را نشانۀ از بهبود در روابط میان بغداد و ریاض عنوان کرده است.

اظهارات وزیر دفاع امریکا راجع به کوریا

در حالی که رکس تلرس، وزیر خارجۀ ایالات متحده به کشور های عرب و جنوب آسیا سفر کرده، یک عضو برجستۀ دیگر کابینۀ ترمپ به جنوبشرق آسیا سفر کرده است. جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، به روز دوشنبه در مانیلا، پایتخت فلیپین، بود.

هدف از این سفر اشتراک در نشست وزرای دفاع کشورهای جنوب شرق آسیا بوده که به گفتۀ آقای متیس او با همتایان آسیایی اش در این نشست روی بحران امنیتی بوجود آمده توسط اقدامات تحریک آمیز کوریای شمالی صحبت خواهد کرد.

جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، تأکید ورزید که در رابطه با کوریای شمالی، قدرت های جهان پیام واحدی دارند و آن نبود سلاح اتومی در شبه جزیرۀ کوریا است. آقای متیس افزود که "در این شبه جزیره تنها یک کشور سلاح هسته ای دارد و قطعنامه های شورای امنیت ملل متحد، یک مثال خوب از دیدگاۀ جامعۀ در این مورد میباشد."

جیم متیس قبل از اشتراک در نشست وزرای دفاع انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا، امروز با همتای جاپانی خود نیز دیدن نمود. همچنان انتظار میرود که وزیر دفاع ایالات متحده بعداً یک نشست سه جانبه با وزیر دفاع کوریای جنوبی و جاپان نیز داشته باشد. هدف از این نشست، تلاش ادارۀ رئیس جمهور ترمپ بخاطر به نمایش گذاشتن یک جبهۀ متحد در برابر کوریای شمالی و آمادگی برای یک جنگ ممکن خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG