لینک های دسترسی

Breaking News

ولایت وردک - اولتیماتوم خروج در هالهء اتهامات


آیساف می گوید ادعاهای بدرفتاری با غیرنظامیان در وردک را بررسی می کند
آیساف می گوید ادعاهای بدرفتاری با غیرنظامیان در وردک را بررسی می کند
شکنجه، اختطاف و حتا کشتن غیرنظامیان از جمله تخطی های شدید حقوق بشری است که حکومت افغانستان ادعا می کند نیروهای ویژه امریکایی و ملیشه های وابسته به آنها، در ولایت وردک مرتکب شده اند.

گمان می رود که تخطی های گزارش شده توسط حکومت افغانستان، از جانب ملیشه های محلی که با نیروهای ویژه امریکایی همکار اند صورت گرفته است. مقامات امریکایی دخالت نظامیان امریکایی در سؤرفتار با مردم در ولایت وردک را رد کرده اند.

اما موسی محمودی، رئیس اجرائیویی کمیسیون مستقل حقوق بشر به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که در یکی دو ماه گذشته، شکایات مردم از نظامیان امریکایی و ملیشه های محلی همپیمان آنها، به کمیسیون رسیده است. آقای محمودی گفت که کمیسیون مستقل حقوق بشر در این باره تحقیقات را آغاز نموده است.

نبود معلومات

هیدر بار، محقق بخش افغانستان در سازمان جهانی دیده بان حقوق بشر می گوید که آیساف به آنها در باره فعالیت نیروهای ویژه امریکایی معلومات نمی دهد. بار می گوید که در گذشته هم ادعاهای نقض حقوق بشر توسط نیروهای ویژه، وجود داشت.

هیدر بار به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "ما نگران عملیات نیرو های خارجی به طور خاص مشارکت نیرو های امریکایی با ملیشه های محلی که تحت فرمان نیرو های امریکایی هستند، هستیم. به طور مثال پولیس محلی افغان که در سراسر افغانستان نقش دفاعی را ایفا می کنند، ما نگران کارکرد آنها هستیم."

حوریه مصدق، پژوهشگر افغان در سازمان عفو بین الملل می گوید که عفوه بین الملل تا حال کدام شکایتی از مردم وردک در باره فعالیت های نیروهای ویژه امریکایی، دریافت نکرده است.

چنان به نظر می رسد که عفوه بین الملل، که در بیشتر موارد وضعیت حقوق بشری در افغانستان را خود بطور مستقل ارزیابی می کنند، در باره تخطی های حقوق بشری در ولایت وردک، تحقیق نکرده است.

ضرب الاجل خروج

وردک یکی از ولایات ناآرام افغانستان پنداشته می شود که در آن اضافه بر شورشیان طالب، افراد مسلح وابسته به حزب اسلامی حکمتیار هم فعالیت دارند.

سازمان های حامی حقوق بشر می گویند هیچ اطمینانی وجود ندارد که با پایان یافتن فعالیت های نیروهای ویژه امریکایی در وردک، تخطی های حقوق بشری هم در این ولایت متوقف خواهد شد.

در حالی که مقامات امریکایی گفته اند که در باره اتهامات دولت افغانستان تحقیق می کنند، اما تا حال درخواست شورای امنیت ملی افغانستان برای بیرون کردن نیروهای ویژه از ولایت وردک را، رسماً تایید نکرده اند.

بر اساس فرمان ریاست جمهوری افغانستان، نیروهای ویژه امریکایی باید تا ۲۰ حوت سال روان از ولایت وردک بیرون شوند.
XS
SM
MD
LG