لینک های دسترسی

Breaking News

حملات راکتی بر روستاهای کنر


A worker paints circles for social distance at an entry gate of a school as preparation for reopening of educational institutions that were closed in March are finalized, in Lahore, Pakistan.
A worker paints circles for social distance at an entry gate of a school as preparation for reopening of educational institutions that were closed in March are finalized, in Lahore, Pakistan.

مقام‌های ولایت کنر گفته اند که ده‌ها راکت از آن سوی خط دیورند از جانب پاکستان، بر ولسوالی‌های دانگام و ناری این ولایت اصابت کرده است.

فریدالله دهقان، سخنگوی پولیس کنر به صدای امریکا مدعی شد که نیروهای پاکستانی این حملات راکتی را انجام داده اند که ۵۰ راکت در مناطق زور برول و سور کمر دانگام و ۳۵ راکت دیگر در مناطق پاتاش و چهره گل ولسوالی ناری اصابت کرده است.

او افزود که آن مناطق دوردست است که به همین دلیل تا اکنون از آمار تلفات ناشی از این حملات راکتی معلومات ندارند.

هرچند از شش سال گذشته به این طرف این گونه حملات راکتی بر مناطق کنر صورت می‌گیرد؛ اما در چند ماه گذشته این روند متوقف بود که شب گذشته بار دیگر از سر گرفته شده است.

برعلاوۀ ولایت کنر، شماری از دیگر مناطق سرحدی افغانستان نیز در سال‌های قبل هدف حملات راکتی از خاک پاکستان قرار می‌گیرد.

بر بنیاد اظهارات اردوی پاکستان، آنها بر مراکز مخالفین مسلح حکومت پاکستان را در مناطق سرحدی افغانستان هدف قرار می‌دهند.

به ادعای پاکستان، مخالفان مسلح از خاک افغانستان هر از گاهی بر اردوی آن کشور حملاتی را انجام می‌دهند.

اما افغانستان بارها گفته است که به هیچ هراس‌افگنی در خاکش جا نداده است و به کسی اجازه نمی‌دهد که خاک افغانستان را برخلاف کشوری استفاده کند.

حملات راکتی پاکستان بر ولسوالی‌های سرحدی کنر، پس از دیدار تهمینه جنجوا، معین وزارت خارجۀ پاکستان با محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در ارگ و گفتگو روی این مسأله صورت می‌گیرد.

ارگ پس از این دیدار، با نشر خبرنامه‌ای گفته است "رئیس جمهور غنی نگرانی‌های امنیتی افغانستان و موضوع حملات راکتی را که بالای ولایات نزدیک خط دیورند انجام‌شده، با معین وزارت خارجۀ پاکستان مطرح کرد و از وی خواست تا این نگرانی‌ها را با رهبری جدید پاکستان شریک سازد".

بر بنیاد خبرنامه، خانم جنجوا نیزوعده داده است که نگرانی‌های مطرح‌شدۀ افغانستان را با رهبری جدید پاکستان شریک خواهد ساخت.

معین وزارت خارجۀ پاکستان به منظور اشتراک در نخستین نشست مشوره‌های سیاسی افغانستان و پاکستان به کابل آمده بود.

وزارت خارجۀ افغانستان نیز گفته است، در نخستین نشست دوجانبۀ مشورتی افغانستان و پاکستان – که به تاریخ ۱۵ اگست انجام شد – روی روند صلح افغانستان، امنیت در امتداد خط فرضی دیورند و موضوعات تجارتی و ترانزیتی میان دو کشور بحث صورت گرفت.

XS
SM
MD
LG