لینک های دسترسی

Breaking News

حملات راکتی از 'قلمرو افغانستان بر اوزبیکستان' تلفاتی در پی نداشت


دوازهٔ سرحدی میان افغانستان و ازبیکستان
دوازهٔ سرحدی میان افغانستان و ازبیکستان

اوزبیکستان روز سه شنبه پنجم جولای (۱۴ سرطان) گفت که پنج راکت از قلمرو افغانستان بالای آن کشور پرتاب شده است، اما هیچ یک از این راکت‌ها انفجار نکرده است.

وزارت خارجهٔ اوزبیکستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است "به تاریخ پنجم جولای ساعت ۰۴:۲۰ پس از چاشت،‌پنج راکت که احتمالاً از قلمرو افغانستان پرتاب شده بود، در منطقهٔ سرحدی اوزبیکستان مشاهده شد."

وزارت خارجهٔ اوزبیکستان همچنین گفته است که هیچ کسی در اثر اصابت آن آسیب ندیده است و تنها در اثر اصابت چهار راکت، خسارات اندکی به چهار خانۀ رهایشی محل اصابت راکت‌ها در شهر مرزی ترمذ وارد شده است.

در اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ اوزبیکستان که از طریق تلگرام نشر شده،‌ آمده است که راکت پنجمی در یک میدان فوتبال پیدا شده است و انجنیران بخشی نظامی آنرا خنثی کردند.

قبل از این، شاخهٔ خراسان داعش در ماه اپریل سال روان میلادی ادعا کرده بود که حملات راکتی را بر قلمرو اوزبیکستان انجام داده است، اما وزارت خارجهٔ اوزبیکستان در آن زمان گفته بود که این ادعا نادرست است.

در اعلامیه همچنین آمده است که با مقام‌های افغانستان کار جریان داردتا علت این رویداد مشخص شود. اما مقام های گروه طالبان تا حال در مورد تبصره نکرده اند.

اوزبیکستان که عضو اتحاد جماهیر شوروی پیشین بود، با حدود ۳۵ میلیون جمعیت، پرجمعیت‌ترین کشور در آسیای میانه به شمار می رود و ۱۴۴ کیلومتر سرحد مشترک با افغانستان دارد.

حکومت اوزبیکستان تا کنون حاکمیت طالبان را به رسمیت نشناخته اند، اما این کشور روابط نزدیکی را با گروه طالبان برقرار و حفظ کرده است.

XS
SM
MD
LG