لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات ایرانی: تقاضاهای فراتر از تعهدات هسته‌ای را نمی‌پذیریم


رییس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید که کشورش تقاضاهای فراتر از آنچه که در توافقنامهٔ هسته‌ای تعهد کرده است را نخواهد پذیرفت.

این در حالی است که رییس ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی برای درسترسی به تاسیساتی که گفته می‌شود ایران در آن مواد اتمی اعلام ناشده را ذخیر کرده، وارد تهران شده است.

رافایل گروسی، رییس اداره بین المللی انرژی اتمی گفته است که برای رسیدن به توافق با مقامات ایرانی بحث‌ها جریان دارد.

اما آقای صالحی گفته است که ایران براساس علایق خودش عمل می‌کند. با آنهم او افزوده است که "فصل جدید" با این اداره آغاز شده و بحث‌ها با رییس آن سازنده بوده است.

تلاش امریکا بر وضع تعزیرات​

ایالات متحده می‌گوید که به دلیل تخطی از توافق با قدرت‌های جهان، ملل متحد باید بر ایران تعزیرات گسترده "Snapback" را وضع کند؛ تعزیراتی که شامل توقف تمامی فعالیت‌های غنی سازی یورانیم، بشمول تحقیق و انکشاف و منع واردات هرآن چیزی است که در این فعالیت‌ها و در انکشاف سیستم استفاده از سلاح هسته‌ای کمک کند.

این تعزیرات همچنان تحریم‌های تسلیحاتی را دوباره وضع و ایران را از انکشاف میزاییل‌های بالستیک که قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای را داشته باشد، منع می‌کند.

پیش از این دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده که از توافق هسته‌ای با ایران بیرون شده است، گفته بود که با تهران توافق جدید را امضا خواهد کرد که قیود بر ایران در آن شدیدتر خواهد بود.

این در حالی است که حسن روحانی، رییس جمهور ایران امروز گفت که اگر امریکا می خواهد با ایران توافق جدید امضا کند،‌ باید نخست به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برگردد.

اداره بین المللی انرژی اتمی گفته است که ایران سال گذشته در پاسخ به تعزیرات شدید ایالات متحده، به گونهٔ آشکار با نقض حدود غنی سازی یورانیم، از این توافق تخطی کرد.

XS
SM
MD
LG