لینک های دسترسی

Breaking News

گزارشگران بدون مرز: در سال ۲۰۲۲ ده‌ها ژورنالست کشته و صدها ژورنالست زندانی شدند


گزارشگران بدون مرز (RSF) روز سه‌شنبه ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) با نشر گزارشی گفت که سال ۲۰۲۲ شاهد کشتار ژورنالستان و بازداشت کارمندان رسانه‌ای در کشور‌های مختلف جهان بود.

گزارشگران بدون مرز مستقر در شهر پاریس، با نشر گزارشی گفته است که ۵۳۳ ژورنالست در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان زندانی شده اند و این رقم بی سابقه است. در سال ۲۰۲۱ مجموعاََ ۴۸۸ ژورنالست در سراسر جهان زندانی شده بود که این رقم نیز در آن زمان، بی سابقه بود.

بر اساس این گزارش، بیش از ۵۰ در صد این ژورنالستان در پنج کشور جهان زندانی شده اند: ۱۱۰ ژورنالست در چین، ۶۲ ژورنالست در میانمار، ۴۷ ژورنالست در ایران، ۳۹ ژورنالست در ویتنام و ۳۱ ژورنالست در بلاروس.

گزارشگران بدون مرز گفته است که پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، بازداشت ژورنالستان در روسیه نیز افزایش یافته است، اما رقم دقیق ژورنالستانی که در این کشور بازداشت شده اند، مشخص نشده است.

کریستوف دلور، رییس گزارشگران بدون مرز،‌ با نشر اعلامیه‌ای گفته است که "رژیم‌های دیکتاتوری و استبدادی با زندانی کردن ژورنالستان نسبت به هر وقت دیگر زندان‌های خود را پر از ژورنالست می‌کنند."

گزارشگران بدون مرز افزوده است که افزایش بازداشت ژورنالستان نیاز فوری را به وجود آورده است تا حکومت‌های بی تفاوت زیر فشار قرار بگیرند.

بر اساس یافته های این گزارش، شماری ژورنالستان زن که زندانی شده اند، نیز در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ -به ترتیب ۶۰ و ۷۸- نفر بود.

شمار ژورنالستان که در سال ۲۰۲۲ کشته شدند،‌ نیز افزایش یافته است به خصوص در جریان جنگ اوکراین. بر اساس این گزارش، در جریان امسال ۵۷ روزنامه‌نگار در سراسر جهان کشته شده اند. شمار ژورنالستان که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در سراسر جهان کشته شدند،‌ به ترتیب به ۴۸ و ۵۰ نفر ارایه شده است.

در این گزارش آمده است که هشت ژورنالست در جریان انجام وظیفه زمانی کشته شدند که از وضعیت جنگی گزارش می‌دادند.

گزارشگران بدون مرز گزارش داده است که تقریباََ ۸۰ در صد کارمندان مسلکی رسانه‌ها که در جریان ۲۰۲۲ جان باختند "به خاطر انجام وظایف شان و مطالبی را که پوشش خبری می‌دادند به طور عمدی کشته شدند." به گفتهٔ این سازمان، ژورنالستانی که در سال ۲۰۲۲ کشته شدند، اکثراََ مصروف تهیه گزارش در مورد فساد اداری و جرایم سازمان یافته بودند.

XS
SM
MD
LG