لینک های دسترسی

Breaking News

غنی چهارراهی دهمزنگ را "چوک شهیدان" نام نهاد


قرار است امروز مراسم تشیع جنازه و تدفین قربانیانی حملۀ خونین دیروز در مصلای شهید مزاری برگزار گردد.
قرار است امروز مراسم تشیع جنازه و تدفین قربانیانی حملۀ خونین دیروز در مصلای شهید مزاری برگزار گردد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، به احترام قربانیان حملۀ دیروزی بر مظاهره‌کنندگان جنبش روشنایی و زنده نگهداشتن نام آنان، چهارراهی دهمزنگ را "چوک شهیدان" نام‌گذاری کرد.

بر اساس اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان آمده است که مردم این کشور برای ایجاد یک نظام دموکراتیک مبارزه کرده اند و در این راه جان‌های شان را قربان کرده اند.

رئیس جمهور به شاروالی کابل هدایت داده است که برای نام‌گذاری چهارراهی دهمزنگ به نام "چوک شهیدان" اقدام کند. این در حالی است که نام‌گذاری چهارراهی دهمزنگ به نام "چوک شهدای جنبش روشنایی" یکی از خواست‌های این جنبش بود که با نمایندگان حکومت در میان گذاشته اند.

اعضای جنبش روشنایی دیروز در حال برپایی خیمه تحصن بودند که قربانی حمله انتحاری شدند و در این رویداد بیش از ۸۰ تن کشته و بیش از ۲۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

پایان مشروط تحصن جنبش روشنایی

حوالی ساعت ۲:۳۰ پس از نیمه‌شب، اکرام‌الدین یاور معین اداری وزارت داخله و جنرال مرادعلی مراد با سران جنبش روشنایی در خیمه تحصن این جنبش گفتگو کرده است.

جنبش روشنایی پس از حملۀ دیروزی، در دهمزنگ کابل خیمه تحصن برپا کردند و امشب را به یاد از دست رفتگان شان شمع روشن نمودند و به عزاداری پرداختند.

داوود ناجی یکی از سران جنبش روشنایی به صدای امریکا گفت، جنبش روشنایی به تقاضای جنرال مرادعلی مراد معاون لوی درستیز وزارت دفاع و اکرام‌الدین یاور معین اداری وزارت داخلۀ افغانستان و برخی افراد دیگر، پس از نیمه‌شب محل خیمه تحصن را ترک کردند.

آقای ناجی افزود "جنرال مراد به نماینده‌گی از دولت متعهد شد که نمایندگان جنبش روشنایی هم در تحقیقات این حادثه باشد و نهادهای ذی‌طرف هم حضور داشته باشند و تحقیقات جدی در این زمینه صورت بگیرد".

رئیس جمهور محمد اشرف غنی برای بررسی همه جانبۀ حمله خونین ۲ اسد در چهارراهی دهمزنگ کابل دیروز امر تشکیل یک کمیسیون تحت ریاست لوی سارنوال افغانستان را داده است.

رئیس جمهور غنی گفته است که براساس نتایج بررسی این کمیسیون عاملان و سهل‌انگاران حملۀ خونین ۲ اسد به پنجه قانون سپرده خواهند شد.

مراسم تشیع جنازه

قرار است امروز مراسم تشیع جنازه و تدفین قربانیانی که در حملۀ انتحاری خونین دیروز جان باخته اند؛ امروز در مصلای شهید مزاری برگزار گردد.

بر اساس ارقام وزارت داخلۀ افغانستان در آن حمله، ۸۰ تن جان باختند و بیش از ۲۳۱ تن دیگر زخمی شدند. نیروهای امنیتی نیز در بین قربانیان شامل اند؛ اما هنوز آمار دقیقی از آنان نشر نشده است.

عتیق جعفری یکی از اعضای این جنبش به صدای امریکا گفت که مراسم تشیع جنازه ساعاتی بعد برگزار می‌گردد؛ ولی هنوز مشخص نیست که پیکر قربانیان در کجا دفن گردد.

هر چند در جلسۀ دیشب اعضای جنبش روشنایی، پیشنهاد شده است که پیکر قربانیان از مصلای شهید مزاری به دهمزنگ و سپس در تپۀ شهرک امید سبز در غرب کابل به خاک سپرده شوند.

هنوز تصمیم بعدی جنبش روشنایی معلوم نیست و داوود ناجی از سران این جنبش گفت که قدم بعدی آنان پس از مراسم خاکسپاری مشخص می‌گردد.

رئیس جمهور افغانستان امروز را عزای عمومی اعلام کرده است و پرچم این کشور در داخل و خارج به صورت نیمه برافراشته خواهد بود.

XS
SM
MD
LG