لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه در یک اقدام تلافی‌جویانه ده‌ها رسانه‌ اروپایی را مسدود کرد


روسیه روز سه‌شنبه ۲۵ جون (پنجم سرطان) در یک اقدام تلافی‌جویانه ویب‌سایت ده‌ها رسانه‌های اروپایی را پس از آن مسدود کرد که اتحادیه اروپا ماه گذشته چندین رسانه‌ روسی را مسدود کرد.

خبرگزاری فرانس پرس، روزنامه‌های لی موند فرانسه، ال موندو اسپانیا، و مجله دیر اشپیگل آلمان از جمله رسانه‌هایی است که در روسیه مسدود شده‌اند.

این اعلام پس از آن صورت گرفت که اتحادیه اروپا در ماه می سال روان میلادی از مسدود کردن چهار رسانه روسیه که زیر کنترول کرملین قرار دارند،‌ پرده بر داشت. اتحادیه اروپا این رسانه‌های روسیه را به ایفای ''نقش مهمی در پیشبرد و حمایت از حمله مسکو به اوکراین'' متهم کرده است.

روسیه این اقدام اتحادیه اروپا را محکوم کرد و آنرا یک اقدام با ''انگیزه سیاسی'' خواند و گفت که مجبور شده است "اقدامات متقابل و متناسبی'' را انجام بدهد.

وزارت خارجه روسیه فهرست ۸۱ رسانه از ۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپایی را منشتر کرده که ویب‌سایت‌های آن مسدود شده‌اند. شماری از این رسانه‌ها در سراسر اروپا فعالیت دارند.

وزارت خارجه روسیه بدون ارایه جزییات گفته است که این ممنوعیت دسترسی افراد در روسیه را به منابع آنلاین این رسانه‌ها را محدود می‌کند.

ورا ژورووا، معاون کمیسیون اروپا، این ممنوعیت این رسانه‌ها را اقدام "تلافی‌جویانه مزخرف" خواند.

ژورووا در صفحه رسانه اجتماعی ایکس خود نوشته که رسانه‌هایی که معلومات نادرست را به نفع دکترین نظامی روسیه انتشار می‌کنند و از سوی روسیه تمویل مالی می‌شوند، رسانه‌های مستقل نیستند.

ایتالیا که تلویزیون دولتی آن (‌RAI) نیز توسط روسیه ممنوع شده است، این اقدام مسکو را محکوم و ''غیر قابل توجیه'' عنوان کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالا متحده، به خبرنگاران گفت که این اقدام روسیه نشان می‌دهد که حکومت آن کشور ''ترس دارد که مردم خودش در مورد حقایق اعمال روسیه بشنوند."

اما روسیه گفته است که اگر تعزیرات در مقابل رسانه‌های آن کشور لغو شود، مسکو نیز محدودیت‌های وضع شده بر رسانه‌های اروپایی را برطرف خواهد کرد.

وزارت خارجه روسیه گفته است: ''جناح روسیه بارها در سطوح مختلف هشدار داده بود که آزار و اذیت خبرنگاران داخلی با انگیزه سیاسی و ممنوعیت‌های غیرموجه رسانه‌های روسی در ساحه اتحادیه اروپا بی پاسخ نخواهد ماند.''

بر اساس گزارش‌ها، روسیه یکی از کشور‌هایی جهان است که آزادی رسانه‌ در آن کشور بی نهایت محدود است. بر اساس گزارش ۲۰۲۴ شاخص رسانه‌های بدون مرز، از میان ۱۸۰ کشور، روسیه از رهگذر آزادی رسانه‌ در رده ۱۶۳ قرار دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG