لینک های دسترسی

Breaking News

کشور های آسیای مرکزی: پناهجویان افغانستان را نمی پذیریم


شماری از پناهجویان افغانستان در نزدیکی شهر وان واقع در شرق ترکیه
شماری از پناهجویان افغانستان در نزدیکی شهر وان واقع در شرق ترکیه

کشور های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه روز پنجشنبه ۱۶ سپتمبر (۲۵ سنبله)​ گفتند که پناهجویان افغان را نخواهند پذیرفت.

کشور های عضو این سازمان شامل تاجیکستان، قرغیزستان، قزاقستان و برخی دیگر کشور های عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

قاسم جمارت تقایف، رییس جمهور قزاقستان، در اجلاس سران کشور های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی که روز پنجشنبه در تاجیکستان برگزار شد، گفته است که قزاقستان از موقف مشترک این سازمان مبنی بر عدم پذیرفتن پناهجویان افغان و پایگاه های نظامی کشور های خارجی حمایت می‌کند.

پیش از این اوزبیکستان نیز گفته بود که به پناهجویان افغان تنها اجازه اقامت موقت و کوتاه مدت را خواهد داد تا آنان بتوانند به یک کشور سومی بروند.

این در حالی است که اندری بابس، صدر اعظم جمهوری چک،‌ به تاریخ هفتم سپتمبر (۱۶ سنبله)‌ گفت که پناهجویان افغان در اتحادیه اروپا جایی ندارند و در عوض، اتحادیه اروپا باید به آنان کمک کنند تا در کشورشان باقی بمانند.

با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در اواسط ماه گذشته شمار زیاد افغان ‌ها از کشورشان فرار کردند.

از آن زمان به اینسو اتحادیه اروپا هزاران پناهجوی افغان را پذیرفته است، اما حالا اتحادیهٔ اروپا نگران است که ممکن میلیون ‌ها افغان به اروپا و کشورهای همسایهٔ اروپا مانند ترکیه پناه برده و بحران مهاجرت سال ۲۰۱۵ میلادی که در نتیجهٔ جنگ سوریه به وجود آمده بود، تکرار شود.

مقام های امریکایی نیز گفته اند که از آخر جولای سال روان میلادی تا ۳۰ اگست بیش از ۱۲۴ هزار نفر را از کابل به خارج از افغانستان تخلیه کردند که شامل هزاران شهروند خارجی و ده ها هزار همکاران افغان‌ آنان می شود.

اما هنوز هم ده ها هزار شهروند افغانستان تلاش می‌‌کنند تا کشور شان را ترک کنند.

در این عکس که به تاریخ ۱۸ آگست ۲۰۲۱ گرفته شده است، یک مهاجر از افغانستان همراه با کودک اش در نزدیکی شهر تتوان واقع در ولایت شرقی بیتلیس به سر می برد
در این عکس که به تاریخ ۱۸ آگست ۲۰۲۱ گرفته شده است، یک مهاجر از افغانستان همراه با کودک اش در نزدیکی شهر تتوان واقع در ولایت شرقی بیتلیس به سر می برد

حکومت ایالات متحده در تلاش است تا افزون بر متحدان افغان نظامیان و حکومت امریکا، افغان‌های آسیب‌پذیر مثل خبرنگاران، فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان را در چارچوب برنامه‌های مختلف به امریکا انتقال دهد.

قانونگذاران هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه گفته اند که ادارهٔ جو بایدن برای تسریع روند صدور ویزه برای این افراد اقدام کافی را انجام نداده است. سناتوران امریکایی گفته اند که از جمله ۲۰ هزار متقاضی ویزهٔ خاص مهاجرت، فقط ۷۰۵ تن آنان به ایالات متحده انتقال داده شده اند.

XS
SM
MD
LG