لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت دفاع روسیه توافق صادرات غلات با اوکراین را تعلیق می‌کند


وزارت دفاع روسیه روز شنبه ۲۹ اکتوبر (هفتم عقرب) گفت که مسکو تطبیق توافق غلات را که به وساطت ملل متحد به دست آمده است، به حالت تعلیق درمی‌آورد؛ توافقی که در نتیجهٔ آن اوکراین تا حالا نه میلیون تن غلات را به خارج از آن کشور صادر کرده است.

بر اساس این توافق، از سرگیری صادرات اوکراین سبب شد تا قیمت غلات در جهان کاهش یابد، اما حالا بار دیگر احتمال افزایش قیمت آن متصور است.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه دلیل این اقدام را حملهٔ طیارهٔ بی‌سرنشین اوکراین بر کشتی‌های روسیه در بحیرهٔ سیاه واقع در سواحل شبهٔ جزیره کریمیه عنوان کرد؛ حمله‌ای که صبح شبنه به وقت محل انجام شد. اوکراین دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

اعلام تعلیق صادارات غلات یک روز پس از آن صورت گرفت که انتونیو گویترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، از روسیه خواست تا این توافق را تمدید کند. گویترش همچنین از سایر کشور‌ها به خصوص کشور‌های غربی خواست تا روند دور کردن موانع صادرات کود کیمیایی و غلات روسیه را سرعت ببخشند.

سرمنشی ملل متحد ضمن تاکید بر تمدید این توافق گفته است که ادامه صادرات از اوکراین به مصوونیت غذایی جهان کمک می کند.

روسیه و اوکراین به تاریخ ۲۲ جولای (۳۱سرطان) توافق بازگشایی بنادر بحیرهٔ سیاه را امضا کردند تا غلات اوکراین به خارج از آن کشور صادر شود و از این طریق، بحران مواد غذایی که پس از تهاجم نظامی مسکو بر کیف ایجاد شده است، کاهش یابد.

این توافق پس از دو ماه مذاکرات به وساطت ملل متحد و ترکیه صورت گرفت. ترکیه یگانه عضو ناتو است که هم با روسیه و هم با اوکراین روابط خوب دارد و تنگه‌های منتهی به بحیرهٔ سیاه را در کنترول خود دارد.

بر اساس این توافق، مقدار قابل ملاحظه‌ای مواد غذایی تجارتی از بنادر اوکراین،اودیسا، چرنومورسک و یوژنی، به خارج از آن کشور صادر می شود، اما معیاد این توافق به تاریخ ۱۹ نومبر پایان میابد.

اوکراین یکی از بزرگترین کشور صادر کننده گندم ، جواری و روغن آفتاب پرست در جهان به شمار می‌رود، اما تهاجم روسیه و همچنان محاصرۀ بنادر اوکراین از سوی روسیه، روند صادرات را از اوکراین متوقف ساخته بود و این مشکل منابع تامین مواد غذایی بسیاری از کشورهای رو به انکشاف را به مخاطره انداخته است. بر اساس برخی گزارش‌ها بسیاری از این بنادر هم اکنون ماین گذاری شده است.

روسیه و اوکراین به تنهایی ۳۰ درصد نیازمندی گندم جهان را تامین می‌کنند، که تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در چند ماه گذشته، صادرات غله‌جات را از اوکراین به شدت مختل کرده و سبب افزایش نرخ مواد غذایی و نفت شده است.

پیش از جنگ، اوکراین ما‌هانه از طریق بنادرش ۴.۵ میلیون تن محصولات زراعتی را صادر می‌کرد که ۱۲ در صد گندم جهان در آن شامل بود.

کشورهای غربی همواره گفته است که تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین سبب بحران غذایی در جهان شده است، اما مسکو می‌گوید که بحران مواد غذایی در جهان به دلیل تعزیرات کشورهای غربی به میان آمده است.
بخشی از این گزارش از خبرگزاری اسوشیتیدپرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG