لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه، ناتو و امریکا را تهدید امنیت ملی خود عنوان کرد


بخش مرکزی دکترین نظامی روسیه مانند گذشته بوده و بدون تغیر مانده است.
بخش مرکزی دکترین نظامی روسیه مانند گذشته بوده و بدون تغیر مانده است.

روسیه، در دکترین جدید نظامی خود، ناتو و ایالات متحده را بزرگترین تهدید به امنیت ملی آن کشور خوانده است.

ولادمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه دکترین جدید نظامی کشورش را تصویب کرد که بخش مرکزی آن همانند دکترین نظامی پیشین روسیه بوده و بدون تغیر باقی مانده است.

ناتو واضحاً هرگونه تهدید علیه روسیه را رد کرده و مسکو را به تضعیف امنیت اروپا متهم می کند.

دکترین جدید روسیه که در میان تنش های موجود روی اوکراین مطرح می شود، منعکس کنندۀ آمادگی کرملین برای اتخاذ موقف قویتر در پاسخ به آنچه می باشد که مسکو آن را تلاش به رهبری ایالات متحده برای تضعیف روسیه می پندارد.

بخش های جدید دکترین، تهدیدی را برجسته می سازد که روسیه آن را در گسترش و تقویت نظامی ناتو و اقدام متحدین مشاهده کرده و آن را " عملکرد جهانی در مغایرت با قوانین بین المللی" می پندارد.

یک سخنگوی ناتو به صدای امریکا گفت که متحدین نیاز خواهند داشت پیش از آنکه واکنشی نشان داده به پاسخ آن بپردازند، جزییات دکترین را از نظر بگذرانند.

در میان تهدیدات نظامی فهرست دکترین جدید روسیه، "سیستم های جدید ستراتیژیک ضد میزایل های بالستیک" شامل است که حکومت روسیه می گوید ثبات جهان را تضعیف بخشیده و توازن قوای میزایل های اتمی را برهم می زند.

ایالات متحده و برخی از متحدین این کشوردر سال های اخیر، باوجود مخالفت روسیه سیستم ضد میزایل را گسترش داده اند.

دکترین جدیداً تصویب شده از جانب کرملین به تهدیدات بی ثباتی در کشور های هم سرحد روسیه و یا متحد آن و به اعزام احتمالی سربازان خارجی به آن کشور ها اشاره می کند.

اقدامات تلافی جویانۀ روسیه

در دکترین آمده است که روسیه می تواند در اقدام تلافی جویانۀ استفاده از سلاح اتمی و یا سایر اسلحۀ کشتار جمعی علیه روسیه و یا متحدینش و هم در صورت تجاوز که در آن سلاح متعارف دخیل باشد؛ سلاح که "موجودیت روسیه را تهدید کند"؛ از سلاح اتمی کار گیرد.

اما برای نخستین بار این دکترین اذعان می دارد که روسیه می تواند از سلاح رهبری شده "به عنوان بخشی از اقدامات بازدارندۀ استراتیژیک" استفاده کند.

اسناد از نحوۀ استفاده و زمان استعمال این نوع سلاح تذکری نداده است.

راکت های زمین به زمین، زمین به هوا، راکت های بحری که از کشتی های کروز شلیک می شود و توپ های رهبری شده از جمله تسلیحات رهبری شده می باشند.

روسیه به طور گسترده متکی به راکت های دارای توانایی انتقال کلاهک های هسته یی می باشد، اما این کشور در مقایسه با ایالات متحده و کشور های اروپایی؛ در انکشاف این نوع تسلیحات، عقب مانده است.

در این اواخر روسیه در حال عصری سازی تسلیحات نظامی خود برآمده و انواع مختلف سلاح را خریداری کرده تا قدرت نظامی خود را تقویت بخشد.

این گزارش ۲۹ صفحه یی دکترین جدید نظامی روسیه، تهدیدات جدی را که متوجه روسیه بوده و پاسخ های احتمالی به آن را، رده بندی کرده است.

دکترین نظامی روسیه، پس از سال ۲۰۰۰ که پوتین به حیث رئیس جمهور تعین شد، برای سومین بار چاپ می شود.

این مطلب بااستفاده از آژانس اسوشیتدپرس و صدای امریکا تهیه شده است.

XS
SM
MD
LG