لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه در انتظار تغییر پالیسی امریکا در افغانستان


آرشیف:‌ضمیر کابلوف گفته است که اگر وضعیت اقتصاد، اداره و اردو در افغانستان بهبود نیابد، افغانستان آینده ای نخواهد داشت و از هم خواهد پاشید
آرشیف:‌ضمیر کابلوف گفته است که اگر وضعیت اقتصاد، اداره و اردو در افغانستان بهبود نیابد، افغانستان آینده ای نخواهد داشت و از هم خواهد پاشید

ضمیر کابلوف، نماینده ویژهء رئیس جمهوری فدراتیف روسیه برای افغانستان، گفته است که با روی کار آمدن حکومت دونالد ترمپ، مسکو در انتظار تغییر سیاست امریکا در افغانستان است.

آقای کابلوف در مصاحبه ای با خبرگزاری آناتولی گفته است که دونالد ترمپ "تجارت پیشه و عملگرا" است و می تواند سیاستی را که واشنگتن در بیشتر از پانزده سال گذشته در افغانستان دنبال کرده است، تغییر دهد.

رئیس جمهوری منتخب امریکا تا حال در بارهء سیاست اش در مورد افغانستان به تفصیل صحبت نکرده است اما در بارهء تسلیحات اتمی پاکستان اظهار نگرانی کرده است. آقای ترمپ همچنان بر از بین بردن گروه دولت اسلامی تاکید ورزیده است.

با آن که رسانه های امریکایی گزارش داده اند که دونالد ترمپ در بارهء رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، حسن نیت دارد، اما مشخص نیست که این دو رهبر چگونه در مورد افغانستان سیاست مشترک یا غیر آنرا اتخاذ خواهند کرد.

با آنکه آقای ترمپ در بیستم جنوری، پس از برگزاری مراسم تحلیف، رسماً امور حکومت اشرا آغاز خواهد کرد، به نظر می رسد که مسکو انتظار دارد تا واشنگتن در سیاست اش در قبال افغانستان گزینه های جدیدی را بکار گیرد.

توجیه شکست شوروی؟

در حالی که ضمیر کابلوف درگیری امریکا در افغانستان در بیشتر از پانزده سال گذشته را به نحوی ناکام خواند، یک دیپلمات ارشد پیشین امریکایی گفت که دلیل اظهارات تازۀ آقای کابلوف، شکست شوروی سابق در افغانستان است.

رونالد نیومن، سفیر پیشین امریکا در افغانستان، به صدای امریکا گفت که "روسیه خودش در افغانستان ناکام ماند. با شکست بزرگ مواجه شد و آنان این خاطره را خوش ندارند. و روی همین دلیل، آنان می گویند که ما هم در افغانستان ناکام مانده ایم. آنان خوش دارند تا وضعیت در افغانستان را ناکام بخوانند، زیرا با این گفته ها، احساس بهتر پیدا می کنند".

با آنهم آقای نیومن تائید کرد که ایالات متحده و حکومت افغانستان با وظایف دشوار در آن کشور دست و پنجه نرم می کند، اما تاکید کرد که امریکا بازندۀ جنگ در افغانستان نیست.

آقای کابلوف همچنین از دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب امریکا توقوع کرده تا وضیعت کنونی در افغانستان را تغییر دهد، اما در مورد، جزئیات بیشتر ارایه نکرده است.

آقای نیومن می گوید که خواست کابلوف از ایالات متحده در افغانستان تحت رهبری دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب امریکا، واضح نیست، اما اصرار کرد که آقای ترمپ کسانی را در کابینه و کرسی های کلیدی انتخاب کرده است که آنان نمی خواهند ایالات متحده در افغانستان ناکام بماند.

به گونۀ مثال، آقای نیومن از جنرالان نظامی امریکا مثل جنرال جیمز متِس، و جنرال مایکل فِلن نام برد که به ترتیب در کرسی های وزارت دفاع و مشاور امنیت ملی آقای ترمپ پیشنهاد شده اند و هر دو جنرال مجرب امریکا در افغانستان ایفای وظیفه کرده اند.

به گفتۀ آقای نیومن این دو جنرال نظامی باخت و ناکامی را در افغانستان نمی پذیرند. مهم تر از همه، به گفتۀ آقای نیومن، "آقای ترمپ باخت را خوش ندارد. فکر نکنم که آقای ترمپ ببازد و فکر نمی کنم که وی از افغانستان بیرون شود".

لیزا کورتیس، پژوهشگر ارشد در بیناد تحقیق هیرتیچ، نیز با آقای نیومن در مورد هم نظر است و می گوید که این دو نظامی امریکایی نمی گذارند که ایالات متحده در افغانستان با ناکامی مواجه شود.

احتمال تجزیهء افغانستان

آقای کابلوف همچنین به خبرگزاری آناتولی گفته است که هرگاه تلاش های جامعه بین المللی در سه عرصه: اقتصاد، اداره و اردو در افغانستان بهبود نیابد، این کشور آینده ای نخواهد داشت و حتی از احتمال از هم پاشی افغانستان سخنن گفته است.

اما آقای نیومن در مورد از هم پاشی افغانستان شک دارد.

رونالد نیومن گفت "افغانستان در جریان سال ها جنگ های داخلی تجزیه نشد. وقتی که روسی ها افغانستان را ترک کردند، آنان تلاش کردند تا افغانستان را تجزیه کنند. می خواستند تا دولتی را در امتداد مرز های خود ایجاد کنند تا از ورود طالبان در مناطق سرحدی شان جلوگیری کنند. آنان ازبک ها و تاجک ها را ترغیب کردند تا یک یا دو دولت را ایجاد کنند، اما آنان {ازبک ها و تاجک ها} گفتند که نی. و آن یک ناکامی دیگر برای روسیه بود".

نمایندۀ خاص روسیه برای افغانستان همچنین گفته است که داشتن نُه پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان برای روسیه "هیچگاهی قابل تحمل" نخواهد بود.

آقای نیومن زمانیکه سفیر ایالات متحده در کابل بود، با آقای کابلوف از نزدیک ملاقات کرده بود. آقای نیومن می گوید که آقای کابلوف معلومات زیاد در مورد افغانستان دارد، اما اظهارات وی در مورد پایگاه نظامی امریکا در افغانستان "میان تهی " است و ادعا کرد که کابلوف هموراه شخص منفی باف بوده است.

آقای نیومن حتی اظهارات آقای کابلوف را ناشی از " جهل و تکبر" دانست، زیرا به گفتۀ وی، آقای کابلوف هدف امریکا در افغانستان را که همانا ثبات است، درک نمی کند و هدف امریکا درافغانستان اعمال قدرت نیست".

از دید تکبر، آقای نیومن می گوید که روسیه دارای قدرتی نیست که بتواند کاری را در افغانستان انجام دهد.

اما خانم کورتیس می گوید که ایالات متحده و روسیه در افغانستان احتمالاً اهداف مشترک را تعقیب کنند، اما روش دو کشور در افغانستان متفاوت است.

به گفتۀ این تحلیلگر امریکایی، ایالات متحده و روسیه هر دو می خواهند تا از گسترش تندروان و گروه های دهشت افگن اسلامی در منطقه جلوگیری کنند، اما نحوۀ برخورد آنان متفاوت است.

خانم کورتیس در مورد گفت "به نظر می رسد که روسیه از تکتیک های کوتاه مدت استفاده می کند و به نظر می رسد که می خواهد بر ضد داعش با طالبان کار کند. فکر می کنم که این نوع تکتیک های کوتاه مدت، عواقبی را برای روسیه در قبال خواهد داشت. ایالات متحده راهکار دراز مدت در افغانستان دارد؛ قوای امنیتی و حکومت افغانستان را تقویت می کند تا آنان نه تنها طالبان، بلکه القاعده، داعش و همه تندروان را بیرون کنند".

به گفتۀ خانم کورتیس، فقط حمایت از حکومت افغانستان می تواند در مقابل تندروان و گروه های دهشت افگن مقابله کند. بنا براین، لازم است تا حکومت آن کشور را حمایت کرد—نه حمایت از یک گروه در برابر یک گروه دیگر.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG