لینک های دسترسی

Breaking News

کرملین: تشدید مستقیم تنش توسط غرب، خطری برای امنیت اروپا است


کرملین اظهارات دیوید کمرون، وزیر خارجه بریتانیا، و امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، را دخالت مستقیم در حملات اوکراین به اراضی تحت اشغال روسیه خوانده و آن را "خطرناک" توصیف کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز جمعه سوم می (۱۴ ثور) در یک نشست خبری گفت: "این تشدید مستقیم تنش در قبال درگیری اوکراین است که می‌تواند به طور بالقوه خطری برای امنیت اروپا و کل ساختار امنیتی اروپا باشد."

پسکوف افزود: "ما شاهد چنین روند خطرناک تشدید تنش در بیانیه‌های رسمی هستیم. این موضوع باعث نگرانی ما شده است."

دیوید کمرون، وزیر خارجهٔ بریتانیا، روز پنجشنبه در جریان سفرش به کیف به خبرگزاری رویترز گفت که اوکراین حق دارد در دفاع از خود حمله کند.

کمرون گفت: "همانطور که روسیه در داخل اوکراین حمله می‌کند، می‌توانید کاملاً درک کنید که چرا اوکراین احساس می‌کند باید مطمین شود که از خود دفاع می کند."

کمرون طی این سفر وعده کمک نظامی سالانهٔ ۳.۷ میلیارد دالری را به کیف داد و روز پنجشنبه گفت که لندن مخالفتی با استفاده از تسلیحات خود در داخل خاک روسیه ندارد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در این نشست خبری گفت: "این نخستین بار است که یک سیاستمدار غربی به این صراحت به آنچه که مدت‌ها برای اکثر کشورهای جهان یک راز شناخته شده بوده است، اذعان می‌کند."

او افزود که غرب در حال انجام یک جنگ پنهانی علیه روسیه با دستان اوکراینی‌ها است.

زاخارووا گفت که اگر اوکراین با تسلیحات بریتانیایی به خاک روسیه حمله کند، روسیه پاسخ خواهد داد.

مکرون نیز روز پنجشنبه در مصاحبه جداگانه‌ای اظهار داشت که او اعزام نیرو به اوکراین را رد نمی‌کند، اقدامی که روسیه می‌گوید منجر به تشدید مستقیم و خطرناک تنش‌ها در منطقه خواهد شد.

رییس جمهور فرانسه پیش از این نیز در مصاحبه‌ای با روزنامه پاریزین با اشاره به تهاجم روسیه بر اوکراین گفته بود که در شرایط خاص، ممکن است نیاز به انجام عملیات زمینی از سوی کشورهای غربی وجود داشته باشد.

این اظهارات مکرون با واکنش شدید ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، مواجه شده بود و پوتین به غرب هشدار داده بود که درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو به رهبری ایالات متحده به این معنی است که دنیا در یک قدمی جنگ جهانی سوم قرار دارد.

زاخارووا همچنین روز جمعه گفت که روسیه آماده بررسی پیشنهادهای صلح "جدی" اوکراین بر اساس "واقعیت‌های" موجود و نگرانی های امنیتی مسکو، است و افزود که اوکراین باید متعهد شود در آینده از نظر نظامی بی طرف بماند.

شرایط مسکو مشابه شرایط قبلی بوده که اوکراین چندین بار آن را رد کرده است.

روسیه همچنین روز جمعه هشدار داد که اگر اوکراین به کریمیه یا پل کریمه که جنوب روسیه را به این شبه جزیره متصل می‌کند، حمله کند، با یک "حمله انتقام جویانه" روسیه مواجه خواهد شد.

زاخارووا در این نشست گفت: "پل کریمیه بار دیگر در تیررس قرار گرفته است. آمادگی حمله به آن، که باورش سخت است، اکنون آشکارا، با جسارت‌های آشکار و با حمایت مطلق، مستقیم و بی شرمانه غرب انجام می‌شود."

مسکو می‌گوید که معتقد است اوکراین با میزایل‌های تکتیکی دوربرد که اخیراً از ایالات متحده دریافت کرده، در حال برنامه ریزی حمله بر این پل است.

اما کیف می‌گوید که ساخت این پل و راه آهن را که روسیه برای انتقال نیروها و تسلیحات به اوکراین استفاده می‌کند، غیرقانونی می‌داند. روسیه کریمیه را در سال ۲۰۱۴ ضمیمهٔ خاک خود کرد.

کریمیه از سال ۱۷۸۳ بخشی از امپراتوری روسیه بود تا اینکه مسکو در سال ۱۹۵۴ آن را به جمهوری سوسیالیستی اوکراین آن زمان هدیه داد. اکنون مسکو می‌گوید که آن تصمیم اشتباه بوده است.

گروه

XS
SM
MD
LG