لینک های دسترسی

Breaking News

سقف جدید اروپا برای نفت روسیه، مسکو مخالفت کرد


در ادامهٔ فشارهای غرب بر مسکو، سقف جدید تعیین شده نرخ نفت خام روسیه، از امروز دوشنبه پنجم دسمبر (۱۴ قوس) قابل اجرا شد. اما مسکو گفته است که هیچ زمانی به این نرخ نفت‌ نخواهد فروخت.

اتحادیه اروپا، گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی-۷) و آسترالیا به تاریخ دوم دسمبر توافق کردند که نرخ هر بیرل نفت روسیه را اضافه تر از ۶۰ دالر خریداری نخواهند کرد.

روسیه این اقدام را رد کرده و هشدار داده است که نفت خود را به نرخ تعیین شده از سوی قدرت های غربی، نخواهد فرود، حتی اگر باعث کاهش تولید آن نیز شود.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کریملن گفت: "بلی، تصمیم در مورد واکنش روسیه نسبت به سقف تعیین شده به نرخ نفت، آماده شده است. ولی واضح است که ما هیچ سقف رای نرخ نفت را نمی پذیریم."

روسیه که دومین تولید کنندهٔ بزرگ نفت جهان است، به خاطر تقویت اقتصاد خود بر فروش نفت و گاز اتکا دارد – دو منبع که به دلیل تهاجم بر اوکراین، تحت تعزیرات شدید جهانی قرار گرفته است.

بر اساس این توافق، شرکت‌ها از انتقال و فراهم‌آوری خدمات بیمه برای محموله‌های نفت روسیه بالاتر از نرخ تعیین شده، ممنوع می‌شوند.

اوکراین از تعیین سقف برای نرخ نفت روسیه استقبال کرده و گفته است که این امر اقتصاد روسیه را متلاشی خواهد کرد. کیف قبلاً خواستار تعیین سقف پایین‌تر یعنی ۳۰ دالر فی بیرل شده بود.

ادامهٔ حملات روسیه در خرسون

حملات بر شهر خرسون که قبلاً تحت تصرف نظامیان روسی قرار داشت، پس از آن تشدید یافت که نظامیان اوکراینی دو هفته قبل کنترول این شهر را دوباره به دست گرفتند.

در حال که سردی هوا به حساب سانتی‌گراد به زیر صفر رسیده است، باشندگان این شهر با کمبود برق، آب و مواد سوخت مواجه اند.

به اساس گزارش‌ها، نظامیان روسی حین بیرون شدن از این شهر، بخش های زیادی از تاسیسات زیربنایی خرسون را تخریب کردند، ولی اوکراینی ها می‌گویند که توانسته اند تاسیسات برق رسانی این شهر را قسماً ترمیم کنند.

قدرت های غربی، روش های جنگی ولادمیر پوتین در اوکراین را "وحشیانه" توصیف کرده اند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده امریکا گفت: "پوتین می خواهد که از زمستان به حیث سلاح استفاده کند. برق را قطع می کند. امکانات گرم کردن منازل را قطع می کند. در حالی که زمستان آغاز می شود، مردم اوکراین را در تاریکی و سردی قرار می دهد. این کار، بدون شک یک عمل وحشیانه است."

جو بایدن، ریيس جمهور ایالات متحده و ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا، جنگ روسیه در اوکراین را بی رحمانه توصیف کردند و خواستار پایان آن شدند.

تهاجم روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ ماهٔ فبروری امسال آغاز شد، تا حال میلیون ها نفر را بیجا ساخته، تعداد نا مشخص غیرنظامیان را زخمی کرده و به کام مرگ فرستاده و اقتصاد جهان را تکان داده است.

XS
SM
MD
LG