لینک های دسترسی

Breaking News

آیا روسیه برای کشتن امریکایی‌ها به طالبان پول می‌داد؟


استخبارات ایالات متحده یافته است که ادارهٔ استخبارات نظامی روسیه در مقابل کشتن نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا در افغانستان به تندروان مرتبط به گروه طالبان پول پرداخت می‌کرد.

نیویارک تایمز گزارش داده است که مقامات امریکایی در اوایل سال جاری به این معلومات دست یافتند.

این روزنامه به نقل از مقاماتی که نام شان ذکر نشده نگاشته است که در مورد این یافته‌ها در ماه مارچ به دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده گزارش داده شد، اما او تا حال تصمیم نگرفته است که به این موضوع چگونه پاسخ ارایه کند.

گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای این گزارش را رد کرد و آنرا شایعه خوانده است.

نیویارک تایمز نگاشته است که مقامات استخباراتی امریکا به این باور اند که قطعه ۲۹۱۵۵، شاخه‌ای از ادارهٔ استخبارات نظامی روسیه، در دادن پول انعام به تندروان شامل است.

کرملین گفته است که در مورد این اتهام آگاهی ندارد.

در جریان سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۰ امریکایی در جریان محاربه در افغانستان کشته شدند، اما تا حال واضح نیست که مرگ چه تعداد از نظامیان مشکوک است.

این در حالی است که روسیه در همین اواخر ایالات متحده را به فراهم آوری تسلیحات خفیف به گروه طالبان متهم کرد؛ اتهامی که مقامات امریکایی رد کرده اند.

مقامات امریکایی در گذشته روسیه را به تسلیح طالبان متهم کرده و گفته بودند که این کشور در پی براندازی تلاش‌های واشنگتن برای تامین ثبات در افغانستان است.

جنرال جان نکلسن، قوماندان نیروهای امریکایی در افغانستان در سال ۲۰۱۸ میلادی گفت که رهبران افغان تسلیحاتی را به او نشان داده و گفته اند که روس‌ها آنرا به طالبان داده بودند.

در جریان سال‌های گذشته، برخی از قوماندانان نظامی افغان نیز با نشر تصاویر از تسلیحات پیشرفته - تفنگ‌های شب‌بین و نشانزن روسی - به طالبان گزارش داده بودند.

نیویارک تایمز فرضیه های مختلفی را در مورد این که چرا روسیه احتمالاً تلاش کرده ایالات متحده را در جنگ افغانستان زمین‌گیر کند، نشر کرده است.

این روزنامه نوشته است که واشنگتن درجریان سال‌های اخیر اتحاد جماهیر شوروی پیشین در افغانستان از گروه های جهادی حمایت می‌کرد و احتمالاً اکنون روسیه در تلاش حمایت از حملات طالبان است.

نیویارک تایمز همچنان نگاشته است که ممکن روسیه به خاطر کشتن جنگجویان اجیر این کشور توسط امریکا در سوریه، در پی انتقام جویی باشد.

این در حالی است که شبکه خبری سی ان ان به نقل از دو مقام امریکایی که آنان از ذکر نام خود در گزارش خوداری کرده اند، گزارش داده است که ایالات متحده مصمم است شمار سربازان امریکایی در افغانستان را به۴۵۰۰ نفر کاهش دهد.

با آن هم این مقامات گفته اند که این تصمیم تا حال نهایی نشده است.

دفتر سر مفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش ربع نخست سال ۲۰۲۰ به کانگرس نوشته است که از اول اکتوبر سال ۲۰۰۱ تا ۱۷ اپریل سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۴۳۹ امریکایی در افغانستان کشته شده اند.

در این گزارش آمده است که ۱۹۰۹ منسوب نظامی امریکایی در جریان حملات خصومت‌آمیز در افغانستان کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG