لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه: حذف گروه طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی تحت بررسی است


سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفته است که مسکو در مورد مسایل مهمی با رهبران حکومت طالبان در افغانستان صحبت کرده و این کشور حذف نام گروه طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی را زیر غور دارد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه شنبه دوم اپریل (۱۴ حمل) در یک کنفرانس خبری گفت: "ما باید مسایل مبرم را حل کنیم؛ این کار مستلزم گفتگو است. بنابراین، ما در این خصوص با آنان [طالبان] گفتگو می‌کنیم، همانگونه که دیگران می‌کنند. آنان مقام‌های بالفعل در افغانستان استند."

پسکوف توضیح نداد که "مسایل مبرم" کدام‌ها اند، اما روسیه ماه گذشته شاهد مرگبارترین حمله در ۲۰ سال اخیر بود که در آن مردان مسلح بر یک سالون کنسرت در نزدیکی مسکو یورش برده و کم از کم ۱۴۴ نفر را کشته و نزدیک به ۲۰۰ نفر دیگر را زخمی کردند.

گروه دولت اسلامی مسوولیت این حمله را به دوش گرفت، اما روسیه مدعی است که عاملان این حملۀ مرگبار با اوکراین ارتباط داشتند، ادعایی که ایالات متحده و اوکراین آن را رد کرده اند.

خبرگزاری تاس روسیه نیز روز دوشنبه اول اپریل (۱۳ حمل) بر بنیاد یک اعلامیۀ وزارت خارجۀ آن کشور گزارش داد که "حذف نام گروه طالبان از وضعیت گروه تروریستی توسط وزارت امور خارجه، وزارت عدلیه و سایر نهادهای مرتبط در دست بررسی است و تصمیم نهایی در این مورد توسط رهبری عالی سیاسی کشور صورت خواهد گرفت".

مانند بسیاری از کشورها، روسیه طالبان را یک گروه تروریستی می‌داند و در فهرست گروه‌های تروریستی این کشور جای داده است. در حال حاضر شماری از رهبران طالبان هنوز هم در فهرست سیاه و تحت تعزیرات ملل متحد قرار دارند.

مسکو در حالی بر خارج‌کردن نام گروه طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی بررسی را آغاز کرده است که پیش از این قزاقستان چنین تصمیمی را اعلام کرده بود.

وزارت خارجه قزاقستان در ماه دسمبر ۲۰۲۳ گفته بود که این کشور هنگام بررسی فهرست ملی سازمان‌های تروریستی ممنوع در این کشور تصمیم گرفته است که بر اساس رویه سازمان ملل متحد گروه طالبان را از این فهرست خارج کند.

در آن زمان ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان این تصمیم را حق قزاقستان خوانده، اما در مصاحبه‌ای با رادیو ان‌سی‌ان روسیه گفته بود که مسکو درباره خارج‌کردن نام طالبان از فهرست گروه‌های ممنوعه، مذاکره نمی‌کند.

در همین حال، به تازگی کابلوف، به خبرگزاری تاس گفته است که در زمینۀ مبارزه با تروریزم همکاری با طالبان ادامه خواهد داشت، اما او معلومات بیشتری درباره شکل این همکاری نداد.

ضمیر کابلوف گفت که مسکو از طالبان دعوت کرده است تا در همایش کازان، روسیه و جهان اسلام اشتراک کند. این نشست قرار است از ۱۴ تا ۱۹ می ۲۰۲۴ در شهر کازان روسیه برگزار شود.

طالبان در ماه اگست ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان مسلط شدند، اما حکومت این گروه را هنوز هیچ کشور یا سازمان بین‌المللی به رسمیت نشناخته است.

گروه

XS
SM
MD
LG