لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض روسیه در مورد شرایط برقراری آتش بس در غوطه شرقی


شورای امنیت ملل متحد روز پنجشنبه (۲۲ فبروری) پیش نویس قطعنامه برقراری آتش بس در سوریه را به بحث گرفت. (عکس از آرشیف)
شورای امنیت ملل متحد روز پنجشنبه (۲۲ فبروری) پیش نویس قطعنامه برقراری آتش بس در سوریه را به بحث گرفت. (عکس از آرشیف)

پیش نویس قطعنامه ملل متحد که خواستار برقراری آتش بس ۳۰ روزه در سراسر سوریه و پایان محاصره غوطه شرقی می باشد، با اعتراض روسیه روبرو شد.

وسیلی نبینزیا، سفیر روسیه در ملل متحد روز پنجشنبه در یک جلسه شورای امنیت ملل متحد که به تقاضای مسکو برگزار شد، آتش بس پیشنهادی و رساندن کمک های بشردوستانه همراه با تخلیه زخمیان از مناطق جنگ را "غیر ممکن" خواند.

آقای نبینزیا به اعضای شورای امنیت ملل متحد گفت: "در اینجا ما نیاز به نمادگرایی نداریم. نباید یک تصمیم تنها به هدف تصمیم گرفتن گرفته شود بلکه اقدامات متناسب به واقعیت ها در سوریه اتخاذ گردد... شورای امنیت باید روی تصامیم عملی به توافق برسد، نه تصامیم عوامگرا و دور از واقعیت."

سفیر روسیه در ملل متحد همچنین پوشش رسانه ها از عملیات نظامی جاری در غوطه شرقی را مورد انتقاد قرار داد و آن را "جنون بزرگ" خواند. او گفت که کمپاینی به هدف لکه دار کردن چهره سوریه و روسیه به راه انداخته شده است.

سفیر روسیه در ملل متحد کارمندان نجات در مناطق تحت کنترول شورشیان را که به «کلاه سفیدان» مشهور اند، یک بار دیگر به داشتن روابط نزدیک با گروه های دهشت افگن و نشر معلومات نادرست از وضعیت در غوطه شرقی متهم کرد.

اما مارک لوکاک، رئیس دفتر ملل متحد برای انسجام امور بشردوستانه در سخنرانی خود به شورای امنیت ملل متحد خواستار حمایت از برقراری آتش بس به خاطر رساندن کمک های بشردوستانه به سوری ها شد.

او به اعضای شورای امنیت هشدار داد که نباید تلاش ها برای مبارزه با دهشت افگنی بر مسؤولیت حفاظت از غیرنظامیان ترجیح داده شود.

مارک لوکاک افزود که بر بنیاد ارقام ارایه شده توسط دفتر حقوق بشر ملل متحد، از آغاز ماه جاری میلادی تا کنون ۳۴۶ سوری کشته و حدود ۹۰۰ تن دیگر زخمی شده است.

کیلی کوری، نماینده امریکا در شورای امنیت ملل متحد گفت در حالیکه روسیه خود خواستار برگزاری جلسه این شورا به خاطر یافتن یک راه حل برای پایان دادن وضعیت جاری در سوریه شد اما به نظر می رسد که آن کشور مانع هر تلاش در این راستا می شود.

او افزود که امریکا آماده است همین لحظه به حمایت از قطعنامه پیشنهادی در مورد برقراری آتش بس ۳۰ روزه در سراسر سوریه رای بدهد.

اما سفیر سویدن در ملل متحد گفت که تعدیلات پیشنهاد شده از سوی روس ها در پیوند به این قطعنامه باید نخست مطالعه گردد.

اخیراً حملات اردوی سوریه به خاطر باز پس گیری غوطه شرقی تشدید یافته است. غوطه شرقی یکی از آخرین مناطق تحت کنترول شورشیان در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه می باشد.

XS
SM
MD
LG