لینک های دسترسی

Breaking News

لافروف: روسیه طرفدار ائتلاف ضد دهشت افگنی است


سرگی لافروف وزیر خارجۀ روسیه
سرگی لافروف وزیر خارجۀ روسیه

وزیر خارجۀ روسیه تاکید کرد که مشکل اساسی در روند صلح سوریه میان جامعۀ بین المللی، مشروعیت حکومت فعلی سوریه می باشد.

سرگی لافروف که در کنفرانس خبری با خالد بن محمد همتای قطری اش در مسکو صحبت می کرد گفت کلید حل بحران سوریه تنها در روند صلح نهفته است.

ملل متحد در اوایل هفتۀ روان اعلام کرد که قرار است گفتگوهای صلح سوریه را در اوایل سال جدید میلادی در ژینو برگزار کند.

حکومت اسد نیز توافق نشان داده که در پرتو همکاری ملل متحد آماده است با گروه های مخالف شورشی مذاکره کند.

آقای لافروف گفت که بسیاری از کشور های شریک و متحد روسیه تاکید می کردند که رژیم اسد غیرمشروع است اما "ما شاهد تغیرات مثبت در دیدگاه شان استیم. در ضمن طرفدار برگزاری مذاکرات میان حکومت سوریه و جناح های مخالف آن می باشیم."

سرگی لافروف همچنان خواهان تحقیقات در بارۀ استفاده از سلاح کیمیایی در شرق میانه شد.

روسیه در گذشته پس از گزارش های در مورد استفاده از سلاح کیمیایی توسط حکومت دمشق در اگست ۲۰۱۳ پیشنهاد کرده بود که سوریه سلاح های کیمیایی خود را برای تخریب و از بین بردن، به سازمان منع استفاده از سلاح کیمیایی بدهد.

وزیر خارجۀ روسیه گفت که نیاز است یک سازمان ویژۀ یکجا با ملل متحد و سازمان منع گسترش سلاح کیمیایی ایجاد شود "تا در بارۀ گزارش های تحقیق کند که به رویداد ها و اسناد مورد نیاز در خصوص استفاده از سلاح کیمیایی و سلاح های کیمیایی موجود در نزد افراطگرایان، ارتباط می گیرد."

از اکتوبر سال گذشته به اینسو، سازمان منع گسترش سلاح کیمیایی ادعا کرده که ۹۷.۸ درصد مواد کیمیایی را که به منظور استفاده در عرصۀ نظامی کاربرد داشته با انتقال آن از سوریه، تخریب کرده است.

ائتلاف ضد دهشت افگنی و موقف روسیه

عربستان سعودی در این اواخر ادعا کرد که یک ائتلاف متشکل از ۳۴ کشور اسلامی را برای مبارزه علیه دهشت افگنی ایجاد کرده است. در پاسخ، آقای لافروف گفت که روسیه از اقدام برای ایجاد ائتلاف ضد دهشت افگنی حمایت می کند که همآهنگی ملل متحد را باخود داشته و بر اساس قانون بین المللی باشد.

وی گفت که روسیه واقعاً علاقمند اتحاد یکپارچۀ ضد دهشت افگنی است. به این لحاظ مسروریم که همکاران ما در قطر در بارۀ پیشنهاد عربستان سعودی به ما معلومات دادند.

از سوی دیگر، در سوریه شورشیان مخالف حکومت اسد به خاطر کشته شدن یک فرماندۀ نیرومند شورشیان که در حملۀ هوایی در نزدیکی شهر دمشق کشته شد مراسم عزاداری برگزار کرده و پس از آن جانشین آن را تعین کردند.

شورشیان سوری و حکومت دمشق روز جمعه اعلام کردند که زهران علوش بنیادگزار اردوی اسلام در حملۀ هوایی پایگاه آن گروه در شرق دمشق کشته شد.

لبیب نحاس، یک عضو ارشد گروه احرار الشام می گوید "کشته شدن شیخ زهران ممکن نقطۀ تغیری در تاریخ انقلاب باشد و گروه های شورشی باید درک کنند که اکنون با جنگ نابودکنندۀ از سوی رژیم پوتین مواجه اند."

دیپلومات های جهان همانند جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده بر ختم جنگ داخلی سوریه تاکید کرده و آن را گام مهمی در راستای شکست دادن جنگجویان گروه دولت اسلامی و ایجاد ثبات در منطقه عنوان کرده اند.

جنگ سوریه از آغاز تا کنون جان بیش از ۲۵۰ هزار نفر را گرفته و میلیون ها سوری را مجبور کرد تا منازل و منطقۀ شان را ترک کرده یا در داخل سوریه و یا هم به بیرون از آن کشور بیجا گردند.

برگردان: قدیر مشرف

XS
SM
MD
LG